Sunday, February 15, 2009

Pakatan pula dakwa Umno penderhaka Raja-raja - mStar Online

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat mendakwa hanya Umno dan Barisan Nasional (BN) yang terlebih dahulu menderhaka kepada Sultan dan Raja-Raja iaitu sewaktu Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri dengana menggubal Perlembagaan Persekutuan yang menghakis kekebalan Raja-Raja Melayu.

Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Syed Husin Ali berkata, tuduhan yang dilemparkan oleh Umno terhadap Pakatan Rakyat berhubung isu derhaka sengaja dibangkitkan supaya rakyat memandang negatif terhadap pakatan pembangkang itu.

"Siapa yang derhaka sebenarnya? Kalau mereka kata kita derhaka, Dr. Mahathir dan Umno lagi awal menderhaka apabila pada yahun 1993 mereka tarik kekebalan Raja-Raja Melayu," katanya dalam ucapan pembukaan Bengkel Memperkasakan Gabungan Pakatan Rakyat di sini pagi tadi.

KOMEN ANWAR

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam blognnya berkata, "sekonyong-konyong saya dipersalahkan serta dituduh bertindak dengan tidak menurut lunas-lunas Perlembagaan oleh Pak Lah (Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) di atas apa yang berlaku di Perak."

"Perdana Menteri sewajarnya mengetahui yang sengaja membelakangkan kehendak Perlembagaan Persekutuan serta Undang-Undang Tubuh Negeri Perak ialah timbalan beliau Datuk Seri Najib Razak."

Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat menambah, tindakan Najib yang cuba menjatuhkan pentadbiran Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dengan cara mengugut, merasuah serta bermain silap mata dengan menghilangkan individu tertentu, "sebenarnya mengenepikan Perlembagaan, juga dengan sengaja mencemar kemulian, bukan sahaja Sultan Perak, malah Institusi Raja-Raja Melayu itu sendiri."

Ketua Pembangkang di Parlimen itu menambah, Raja dan Sultan adalah penjaga kepada Sistem Raja Berperlembagaan dan demokrasi di negara ini.

Oleh itu, kata beliau, tindakan Pakatan Rakyat menyaman Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir menunjukkan komitmennya dalam memulihkan kembali penjalanan proses demokrasi di Perak serta memastikan institusi Raja tidak dicemar dengan tindakan segelintir yang berpolitik menurut mazhab Machiavelli.

Isu derhaka mula wujud apabila Pengerusi DAP, Karpal Singh mahu memfailkan saman terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Begitu juga 'sembah derhaka' yang dipohon oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin.

Jelas beliau, Umno sememangnya bijak memainkan isu sentimen perkauman dan derhaka apabila Pakatan Rakyat mempertikaikan pelantikan Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak.

"Ini memang modal mereka. Mereka akan terus hidup apabila memainkan isu perkauman dan derhaka.

"Tapi mereka lupa isu ini sebenarnya sudah lapuk dan merekalah penderhaka yang sebenarnya," katanya.

Isu derhaka ini turut menyebabkan kemurkaan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah terhadap pihak yang mengadakan demonstrasi jalanan membantah titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung pelantikan kerajaan Perak.

KOMEN NAIB PRESIDEN PAS

Sementara itu Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, pihaknya tidak melihat apa yang berlaku di Perak itu sebagai tindakan menderhaka kepada Sultan.

"Kita tidak menderhaka, sebaliknya kita hanya amalkan dan pertahankan hak mengikut undang-undang," katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...