KUALA LUMPUR 15 Jun - Perbelanjaan pengiklanan bagi 2008 di Malaysia disasarkan berkembang perlahan pada paras antara tujuh dan lapan peratus selari dengan pertumbuhan perlahan dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) susulan penggunaan pengguna yang lebih rendah serta pelaburan perniagaan yang berhati-hati.
Pakar media GroupM hari ini berkata, inflasi media pada 2008 diunjurkan lebih daripada tujuh peratus tahun ini.
"Bagaimanapun, acara sukan utama dunia seperti Euro 2008 dan Sukan Olimpik Beijing 2008 mungkin terus menampung aktiviti pengiklanan, selain perbelanjaan daripada sektor kerajaan serta perbankan/kewangan," katanya dalam satu kenyataan.
Sepanjang tempoh empat bulan pertama 2008, perbelanjaan pengiklanan sebanyak RM1.8 bilion, peningkatan 21 peratus berbanding RM1.5 bilion dalam tempoh yang sama pada 2007, kata GroupM.
"Peningkatan itu disumbangkan oleh keajaan, sebahagian besarnya membabitkan pilihan raya umum 2008, diikuti pengangkutan, pakaian, minuman dan farmaseutikal," katanya. - Bernama
No comments:
Post a Comment