Informasi didalam blog ini adalah daripada sumber-sumber berita media internet.Sebarang komen @ pendapat, sila email ke cardozas02@gmail.com
Saturday, June 7, 2008
Lim Keng Yaik kini bergelar 'Tun'
Oleh Bernama | |
Sabtu, 07 Jun 2008 | |
KL: Ketua Hakim Negara Datuk Seri Abdul Hamid Mohamad, bekas Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ahmad Sarji Abdul Hamid dan Penasihat Parti Gerakan Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik dianugerahi geralan "Tun" sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. Abdul Hamid, 56, Ahmad Sarji, 69, dan Lim, 69, yang menerima anugerah Seri Setia Mahkota Malaysia (SSM), mendahului senarai 1,862 orang penerima darjah kebesaran, bintang dan pingat Persekutuan. Jaguh skuasy dunia Nicol Ann David, 24, pula mendapat penghormatan sebagai penerima pertama Darjah Bakti (DB), anugerah yang diwujudkan 33 tahun lepas dan dikurniakan kepada rakyat Malaysia yang masyhur namanya di Malaysia dan di peringkat antarabangsa. Darjah itu dihadkan kepada 10 penerima, iaitu mereka yang memberi sumbangan cemerlang dalam kemajuan seni, sains dan kemanusiaan. Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Rafidah Aziz, 64, menerima anugerah Panglima Mangku Negara (PMN) yang membawa gelaran "Tan Sri". Seramai 30 orang menerima Panglima Setia Mahkota (PSM) juga bergelar "Tan Sri". Mereka ialah Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Abdul Rahman Mamat, Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Seri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah, Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Seri Sulaiman Mahbob, Timbalan Ketua Setiausaha (Kabinet) JPM Datuk Mazidah Abdul Majid. Imam Besar Masjid Negara Datuk Syaikh Ismail Muhamad, bekas Ketua Pengarah/Hakim Mahkamah Syarie Datuk Sheikh Ghazali Abdul Rahman, Hakim Besar Malaya Datuk Alauddin Mohd Sheriff, Pengerusi Agensi Kelayakan Malaysia Datuk Dr Muhammad Rais Abdul Karim, Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Datuk Dr Dzulkifli Abdul Razak, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Amirsham A.Aziz. Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Lejadi Holdings Sdn Bhd Datuk Dr Lim Ewe Jin, Timbalan Pengerusi Eksekutif RAM Holdings Berhad Datuk Rajandram Chellapah, Ketua Pegawai Eksekutif Public Bank Datuk Seri Tay Ah Lek, Pengerusi Penerbangan Malaysia Datuk Dr Mohd Munir Abdul Majid, Pengerusi Syarikat Tradewinds Corporation Bhd Datuk Seri Megat Najmuddin Megat Khas. Ahli sejarah dan Pesuruhjaya Suhakam Prof Datuk Dr Khoo Kay Kim, bekas pemimpin Okestra RTM Datuk Ahmad Othman Merican, Pegawai Eksekutif/Pengarah Urusan Gadang Holdings Bhd Datuk Kok Onn, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Tomei Consolidated Bhd Datuk Ng Teck Fong, Pengerusi Tenggara Oil Bhd Datuk Dr Kamal Mat Salih, Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah Nasional Bhd Datuk Azman Mokhtar. Ketua Biskop Katolik Datuk Murphy Nicholas Xavier Pakiam, Datuk Prince Guneratnam a/l S.E. Guneratnam, Pengarah Urusan Melati Ehsan Holdings Bhd Datuk Yap Suan Chee, bekas Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia Marsyal Udara (B) Datuk Sulaiman Sujak, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Ismail Omar. Penasihat Kewangan Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk Chua Ma Yu, Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Chan Kong Choy, Pengerusi Institut Strategik dan Kajian Antarabangsa (ISIS) Datuk Seri Mohamed Jawhar Hassan, dan Pengerusi Barisan Nasional Kelantan Datuk Seri Annuar Musa. Seramai 51 orang menerima anugerah Panglima Jasa Negara (PJN) yang membawa gelaran "Datuk" dan dua menerima Panglima Setia Di Raja (PSD) juga bergelar "Datuk". Antara penerima PJN ialah Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Kamaruzaman Mohd Nor, Presiden Persatuan Sikh Malaysia Dr Jasbir Singh, Timbalan Pengerusi Kumpulan The New Straits Times Press (NSTP) Datuk Seri Kalimullah Masheerul Hassan, Ketua Pengarang Kumpulan NSTP Datuk Hishamuddin Aun, Naib Presiden Parti Rakyat Sarawak, Billy Abit Joo dan Pesuruhjaya Suhakam Prof Dr Chiam Heng Keng. Selain itu, 21 orang menerima Johan Mangku Negara (JMN), 91 Johan Setia Mahkota, seorang Johan Setia Di Raja, 306 Kesatria Mangku Negara, sembilan Kesatria Setia Di Raja, 559 Ahli Mangku Negara, 764 Pingat Pangkuan Negara dan 23 Bentara Setia Di Raja. |
Naik harga vs naik angin……
Pengumuman harga baru diesel dan petrol dikuatkuasakan mulai Khamis nyata tidak menggembirakan para pengguna khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana sehingga mendorong mereka menggesa kerajaan menimbang semula mengenai keputusan itu. Menimbang semula untuk mengurangkan harga bahan api itu bermakna kerajaan menambah kembali subsidi yang telah dikurangkan. Perubahan harga baru menjadikan petrol dijual RM2.70 dan diesel RM1.58 seliter sebenarnya adalah kesan daripada penarikan balik subsidi sebanyak 78 sen bagi petrol dan RM 1 bagi diesel. Harga pasaran bahan-bahan api itu masih disubsidi sebanyak 30 sen. Persoalannya sekarang ialah bagaimana kita perlu menghadapi kenaikan atau krisis ini? Kita perlu tunjuk perasaan atau kita perlu mengawal perasaan? Menunjuk perasaan atau mengadakan demonstrasi jalanan memang mudah. Hari ini sebut, hari ini juga muncul satu badan yang seringnya menggunakan nama badan bukan kerajaan (NGO) untuk menganjurkan demonstrasi itu. Timbul sahaja sebarang isu, sudah ada badan, khususnya pembangkang yang berselindung atas nama NGO bersiap sedia untuk membantah walaupun mereka sendiri tidak mempunyai sebarang pilihan kukuh untuk keluar daripada kemelut berkenaan. Pertanyaan dilontarkan di sini, ke mana perginya NGO yang menyokong kerajaan? Di mana kelab, persatuan atau gabungan yang bersama-sama kerajaan? Ke mana pula perginya badan-badan yang memang selama hari ini mendapat pembiayaan daripada kerajaan? Kenapa mereka tidak bingkas seperti NGO yang mahu mengadakan demonstrasi jalanan. Badan-badan ini bagaimanapun hendaklah terlebih dahulu diberikan taklimat dan penerangan sewajarnya daripada pihak kerajaan sendiri menerangkan bahawa subsidi perlu ditarik balik untuk membetulkan keadaan dan subsidi yang berjumlah berbilion ringgit itu boleh dihalakan untuk tujuan lain seperti pembangunan di luar bandar, bantuan kebajikan masyarakat, infrastruktur dan juga pembiayaan pendidikan dan sebagainya. Masyarakat juga harus diberi kefahaman bahawa menikmati subsidi sepanjang masa adalah budaya yang salah. Ini terbukti pada akhir tahun 1970-an apabila ada pihak mengesyorkan subsidi diberikan kepada imam tua untuk membeli atau membuat gigi palsu supaya bacaan mereka terus betul dan mantap. Cara yang betul ialah menukar imam, bukannya gigi mereka! Baja dan racun untuk kebun diberi subsidi, tetapi ada yang nakal menjualnya untuk mendapatkan tunai dan kebun terus menjadi semak samun. Apabila subsidi ditarik balik mereka memberontak, apatah lagi ada pihak yang muncul menjadi juara penganjurnya. Penarikan subsidi atau kenaikan harga yang berlaku pada Khamis, bagi rakyat tempatan masih agak membebankan kerana mereka terpaksa berbelanja tambahan 40% untuk bahan api kenderaan masing-masing. Jika dahulu berbelanja RM1,000 sebulan, kini menjadi RM1,400. Namun, rakyat Singapura dan Thailand, pastinya akan tetap membeli minyak di sempadan kerana harga kita adalah RM1.20 lebih murah daripada harga mereka dan mereka masih juga mendapat subsidi kerana larangan yang dikenakan kepada mereka hanyalah untuk beberapa hari sahaja. Ini tentunya memerlukan kajian lanjut. Apa kata, petrol dan diesel dijual pada harga yang lebih mahal (tetapi masih rendah daripada Thailand dan Singapura) kepada mereka umpamanya RM3.30 seliter dan perbezaan ini boleh dijadikan pengimbang untuk mengurangkan harga bagi rakyat tempatan. Kerajaan masih perlu mengkaji bagaimana menyekat pemilik kenderaan asing menikmati subsidi yang dikhaskan untuk rakyat Malaysia sahaja! Pemberian rebat RM150 bagi pemilik motosikal berkuasa rendah dan RM625 bagi kereta di bawah 2000 cc ketika membayar cukai jalan tentulah satu lagi insentif atau subsidi. Sebenarnya, dalam kedua-dua keadaan, para pemilik tidakpun membayar cukai kerana kerajaan memberikan habuan yang lebih tinggi. Dahlah tidak perlu bayar cukai, ada pula lebihan untuk membayar insurans kereta. Bermakna, para pemilik cuma perlu bayar minyak sahaja sedangkan insurans dan cukai jalan seolah-olah telah dimansuhkan kerana dibayar oleh kerajaan. Dengan ‘pemansuhan’ ini, kerajaan terus mengeluarkan subsidi yang bermaksud ia hilang keupayaan kerana sumber kewangnannya telah menurun. Bagaimanapun, kita harus melihat dari sudut positif iaitu pertamanya apabila menuntut rebat berkenaan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tentulah mahu memastikan kesahihan pemilik kenderaan. Untuk itu, setiap kenderaan berkenaan harus didaftarkan atas nama pemilik. Buat masa ini, tanyalah JPJ berapa banyak kenderaan yang tidak didaftarkan atas nama pemilik kerana beberapa sebab, termasuk mengelakkan bayaran RM150 untuk caj tukar nama dan menggunakan nama orang lain untuk mengelak daripada dikesan oleh pelbagai jabatan kerajaan atau bank! Kedua, apabila kenderaan didaftarkan atas nama pemilik, insurans juga dibeli atau nama mereka. Ini membawa maksud, pemilik dan kenderaan masing-masing dilindungi sepenuhnya dan ini pula membawa maksud jika berlaku sebarang kemalangan, mereka dilindungi oleh insurans dan tidak lagi dibebani dengan perbelajaan sendiri. Kenaikan harga bahan api juga pada jangka panjang harus dilihat sebagai langkah membetulkan corak dan gaya hidup kita. Umum wajib mengakui, kebanyakan daripada kita iaitu yang tidak malas bekerja, memiliki kenderaan dan juga telefon bimbit. Kedua-duanya telah diterima sebagai keperluan harian, walaupun masih banyak orang yang tidak bergantung kepada kereta dan telefon, masih sempurna hidup mereka. Tidak ada sesiapapun yang boleh melarang pihak lain membeli atau memiliki kereta. Pegawai kerajaan, pekerja kilang, pembantu makmal dan pelayan pejabat, masing-masing berkereta. Cuma yang gawatnya ialah pembantu pejabat mahu bergaya dengan kereta di luar kemampuannya. Seorang kerani pula mahu memandu kereta seperti professor dan seorang pegawai kecil mahu menjadi pegawai besar. Ini semua gara-gara ada subsidi bahan api dan betapa mudahnya untuk membeli kenderaan di Malaysia tercinta. Jika 10 tahun dahulu kita perlu mengeluarkan RM7,000 untuk membeli kereta kerana pinjaman hanya setakat 90%, kini ada kenderaan yang boleh dibeli tanpa mengeluarkan sesenpun. Malah, ada pula pengedar yang menawarkan wang tunai sehingga RM14,000 atau baucer minyak sehingga RM2,000 dan pelbagai tarikan lagi. Kerana ini, gaya hidup rakyat Malaysia berbeza dengan negara lain yang sukar memiliki kenderaan. Oleh kerana subsidi yang tinggi, mereka mempunyai lebihan wang dan wang itu digunakan pula untuk pembiayaan telefon bimbit. Tak cukup satu, beli dua atau yang gatal, beli tiga. Tepuk dada dan tanya seikhlas-ikhlasnya, adakah kita benar-benar memerlukan telefon bimbit. Jika kita perlukan, adakah anak-anak yang masih bersekolah juga memerlukannya? Jawablah seikhlasnya! Corak hidup merempit dan berpeleseran dalam kereta juga patut diinsafi oleh masyarakat. Budaya merayau-rayau berkereta pada waktu malam juga harus dibetulkan kerana apabila merayau-rayau ia juga bermakna jangka hayat enjin dan tayar kereta akan menjadi singkat sedangkan bil kad kredit akan menjadi lebih panjang. Kenaikan harga bahan api juga harus dilihat dari sudut menghidupkan kembali budaya berkongsi kereta yang pernah diwar-warkan dahulu. Jika bekerja di kawasan yang sama, mungkin boleh berkongsi kereta. Begitu juga jiran-jiran boleh berkongsi kereta menghantar anak-anak ke sekolah atau ke pasar. Kesesakan di bandar-bandar besar, kebanyakannya berlaku bukan kerana sistem jalan yang tidak baik, tetapi kerana jumlah kereta yang terlalu banyak. Mungkin ada baiknya, dibina lebih banyak lorong khas dan galakkan orangramai menggunakan motosikal. Untuk itu, perlulah diadakan kajian menyeluruh kemungkinan untuk menurunkan lagi cukai jalan bagi motosikal berkuasa tinggi seperti di Singapura. Ini kerana, penggunaan motosikal besar adalah lebih selamat daripada kapcai atau skuter. Bagi pihak kerajaan pula, ia hendaklah menggembleng usaha dan memerah otak untuk membaiki sistem pengangkutan awam di kota-kota besar khususnya Lembah Klang, Pulau Pinang, Ipoh dan juga Johor Baharu. Begitu juga dengan KTM Berhad yang seharusnya memperluas perkhidmatan Komuternya . KTM yang terkenal dengan Keretapi Tambang Murah patut menambah kekerapan komuternya bagi menampung jumlah penumpang yang semakin berasak-asak ibarat sardin di dalam tin. Landasan yang selalu ditenggelami air patut dibaiki, Lokomotif yang sering rosak perlu dibaiki atau diganti. Perkhidmatan-perkhidmatan rel udara / ringan di ibukota Kuala Lumpur juga harus dipromosikan dengan terbaik supaya orang awam tertarik menggunakan perkhidmatan yang disediakan. Apalah gunanya menyediakan perkhidmatan jika tidak ramai yang sudi menggunakannya. Bas, adalah pengangkutan yang sepatutnya paling berkesan, tetapi puluhan kali pengendali dan sistem ditukar, ia masih ibarat hangat-hangat tahi ayam. Muktahir, RapidKL diberi amanah oleh kerajaan untuk mengendalikan perkhidmatan bas yang disediakan oleh Kementerian Kewangan Incoporated. Kenapa RapidKL masih tidak mendapat sambutan? Sebabnya mudah iaitu bas-bas berkenaan tidak berupayaa mengikut jadual perjalanan dan mengambil masa yng terlalu lama hanya semata-mata tersekat dalam kesesakan jalan raya. Apabila tersekat, orangramai tidak lagi minat menaikinya. Apabila sudah tidak ada pihak penguatkuasa, nampaknya semua orang sudah tunjuk kuasa dengan sewenang-wenngnya menggunakan lorong khas berkenaan.
Badan-badan ini seperti Komuniniti Bestari (dahulunya K3P), pegawai JASA, pemaju masyarakat di bawah KEMAS, pertubuhan belia hatta parti politik kerajaan sendiri wajar turun padang menemui segenap lapisan masyarakat menerangkan kenapa harga minyak atau apa jua, perlu dinaikkan.
Memang sudah menjadi budaya rakyat kita dimanjakan dengan pelbagai subsidi sehingga merasakan subsidi itu adalah keistimewaan atau hak yang tidak boleh ditarik balik. Subsidi tidak pernah dilihat sebagai prihatin kerajaan, jauh sekali menilainya sebagai ‘baik budi’.
Bayangkan cukai motosikal cuma RM2 tetapi pemilik akan pulang dengan baucar yang boleh ditunaikan di Pos Malaysia sebanyak RM150. Begitu juga dengan pemilik kenderaan 2000 cc perlu membayar cukai jalan kira-kira RM400 tetapi mendapat rebat sebanyak RM625.
Buat masa ini, usaha syarikat pengangkutan kerajaan itu dillihat lebih kepada membeli bas-bas baru sedangkan bas-bas yang berada di jalan raya masih kosong ataupun kurang mendapat sambutan walaupun tambangnya cukup murah.
Lorong-lorong khas untuk bas dan teksi yang disediakan di sekitar Kuala Lumpur hanya dihormati pada peringkat awal iaitu apabila pihak polis dan warden DBKL terpacak di sepanjang jalan untuk menyaman pihak yang melanggar peraturan itu.
Walau apapun keadaan, harga bahan api tidak dapat dibendung lagi. Yang boleh dibendung hanyalah sikap dan corak hidup kita. Kerajaan pula haruslah menggunakan segala mekanisme yang ada untuk meredakan keadaan.
Jangan sampai pecah...
Pertembungan yang bakal berlaku pada pemilihan jawatan Ketua UMNO Bahagian UMNO Jelebu antara Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan Datuk Yunus Rahmat mendapat reaksi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan.
"Saya tak campur dalam soal pemilihan Bahagian Jelebu...terserah kepda ahli-ahli untuk buat keputusan. Harapan saya jika ada pemilihan jangan sampai bawa perpecahan," katanya kepada Agendadaily ketika ditanya mengenai perkembangan terbaru Bahagian Jelebu yang dilaporkan akan berlakunya pertandingan bagi jawatan Ketua Bahagian berkenaan.
Yunus ketika menawarkan dirinya untuk bertanding merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian Jelebu menyatakan beliau telah memaklumkan kepada Mohamad mengenai hasratnya itu.
Menurut Mohamad, Yunus pernah menyuarakan hasrat untuk bertanding jawatan Ketua Bahagian pada pemilihan parti yang lalu.
Bagaimanapun katanya, beliau menasihati Yunus agar bersabar dulu bagi memastikan tidak berlakunya pergolakan dalaman parti di Bahagian berkenaan terutama dalam menghadapi pilihan raya umum lalu.
Ditanya adakah beliau merestui pertandingan berkenaan kali ini, beliau berkata, beliau tidak campur tangan dan menyerahkannnya kepada proses pemilihan parti berjalan seperti biasa. - 6/6/2008
--------------------------
Dulu beri laluan...kini lawan balik
Semasa UMNO membuat keputusan menerima kemasukkan secara blok semua ahli-ahli parti Melayu Semangat 46, beberapa pemimpin UMNO Bahagian ada yang membuat ‘pengorbanan’ memberi laluan kepada nama-nama besar Semangat 46 untuk memimpin UMNO Bahagian.
Antaranya ialah Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang diberikan laluan untuk memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Jelebu oleh penyandangnya ketika itu, Datuk Yunus Rahmat.
Namun, setelah 10 tahun berlalu, Yunus hari Selasa secara terbuka dan rasmi menawarkan dirinya untuk bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian berkenaan pada persidangan perwakilan UMNO yang akan bermula 9 Oktober hingga 9 Novembver depan.
Dalam satu kenyataannya, Yunus menyatakan, beliau membuat keputusan itu setelah menerima pandangan, maklum balas dan nasihat daripada pemimpin serta anggota UMNO peringkat Bahagian dan Cawangan.
Tegasnya, keputusannya itu tidak dipengaruhi oleh sesiapa pun tetgapi adalah atas kesedaran untuk mahu berkhidmat kepada rakyat.
Beliau yang juga Exco Kerajaan Negeri Sembilan dalam pada masa yang sama turut menyatakan sokongan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Pertang yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Datuk Razak Mansor untuk bertanding jawatan Timbalan Ketua Umno Bahagian berkenaan.
Yunus turut memaklumkan, hasratnya untuk bertanding itu telah disampaikan kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan yang juga Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hassan. – 3/8/2008
Kien Keat kena 20 jahitan
KUALA LUMPUR - Persiapan skuad badminton negara menerima tamparan dua bulan menjelang Sukan Olimpik apabila beregu emas, Koo Kien Keat mengalami kecederaan sehingga terpaksa menerima 20 jahitan di tangan kanan.
Bekas juara Seluruh England itu ditimpa malang, Khamis lalu apabila tangan dan kakinya terkena kaca yang pecah ketika sedang berbual dengan rakannya di Bukit Jalil.
Akibat kecederaan itu, Kien Keat bukan saja menerima 20 jahitan, malah disahkan terpaksa melupakan dua kejohanan Siri Super - Terbuka Singapura (10-15 Jun) dan Terbuka Indonesia pada 17-22 Jun ini.
Ketua jurulatih beregu kebangsaan, Rexy Mainaky berkata, Kien Keat tidak boleh beraksi sekurang-kurangnya tiga minggu, namun dia yakin kecederaan pemain itu tidak serius untuk terkeluar daripada Sukan Olimpik, 8-24 Ogos ini.
"Koo Kien Keat terpaksa melupakan Terbuka Singapura dan Indonesia kerana kecederaan itu dialami di tangan kanan, tangan yang digunakan untuk memegang raket.
"Mengikut doktor, dia memerlukan sekurang-kurangnya seminggu sebelum boleh membuka jahitan dalam minggu kedua mungkin dia sudah boleh kembali ke latihan, bergantung kepada keadaan.
"Kalau melihat tahap kecederaannya, saya tidak fikir ia akan memberi masalah besar di Sukan Olimpik, kerana temasya masih ada lebih dua bulan lagi,'' kata Rexy.
Bagaimanapun, jurulatih kelahiran Indonesia itu mengakui apa yang membimbangkannya ketika ini adalah kemungkinan Kien Keat terdedah kepada jangkitan kuman.
Seandainya itu berlaku, tempoh yang lebih panjang mungkin diperlukan oleh pemain berusia 23 tahun itu untuk sembuh sepenuhnya, sekali gus menyulitkan peluangnya untuk beraksi di Beijing.
Menurut Rexy, nasib sebenar Kien Keat hanya akan diketahui Isnin ini apabila dia menjalani satu lagi pemeriksaan di Insitut Sukan Negara (ISN).
"Saya harap tiada apa-apa yang serius berlaku ke atas Kien Keat. Ketika ini, kami perlu memberikan semangat kepadanya untuk segera sembuh dan kembali ke latihan.
"Saya tidak mahu bercakap mengenai pelan kecemasan sekiranya kami menerima berita yang kurang menggembirakan Isnin nanti, sekarang ini bukan masanya lagi,'' tegas Rexy.
Turun atau mansuhkan tol
SEREMBAN 6 Jun - Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menyarankan kerajaan menurunkan kadar tol lebuh raya atau memansuhkannya dalam usaha mengurangkan beban rakyat ekoran kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang bermula semalam.
Sehubungan itu, katanya, kerajaan perlu mempercepatkan proses rundingan dengan syarikat konsesi lebuh raya supaya langkah tersebut dapat dilaksanakan dengan segera.
"Proses rundingan itu diharap dapat diselesaikan secepat mungkin dan kita juga berharap syarikat konsesi lebuh raya yang sudah mendapat semula modal dan menikmati keuntungan dapat bekerjasama membantu mengurangkan beban rakyat," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan bantuan kewangan bernilai RM23,555 kepada keluarga miskin M. Thannabakiyam, 33, di Taman Margossa, Paroi di sini hari ini.
Penurunan kadar tol itu merupakan salah satu daripada enam langkah yang dicadangkan oleh Khairy dalam usaha mengurangkan beban rakyat berikutan kenaikan mendadak harga petrol dan diesel.
Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau berkata, antara langkah awal yang boleh diambil adalah memperhebatkan pemantauan harga barang dan tindakan penguatkuasaan ke atas peniaga yang didapati menaikkan harga secara keterlaluan.
"Selain itu perlu ada mekanisme khusus untuk memastikan harga barang keperluan utama stabil dan para peniaga yang menaikkan harga dapat dikesan. Selain itu, kerajaan wajar menerbitkan senarai harga semasa barangan keperluan supaya orang ramai boleh membuat perbandingan harganya di pasaran," katanya.
Menurut beliau, langkah lain adalah mengkaji semula kadar pendapatan isi rumah di bawah Paras Garis Kemiskinan (PGK) supaya selaras dengan peningkatan kos sara hidup dan harga barangan sekali gus membolehkan rakyat yang layak mendapat bantuan tidak tercicir daripada menerimanya.
"Contohnya, jika pendapatan minimum di bawah paras kemiskinan sekarang ialah RM500 sebulan, ia wajar dikaji semula dan dinaikkan kerana ia tidak realistik dan tidak relevan lagi dengan keadaan semasa terutama di kawasan bandar. Golongan ini wajar mendapat bantuan kerajaan," katanya
Khairy berkata, kerajaan juga perlu mengkaji semula penanda aras Indeks Harga Pengguna (IHP) yang setakat ini meletakkan paras inflasi negara di bawah lima peratus sedangkan harga barangan mengalami kenaikan lebih tinggi daripada itu
"Sekarang IHP yang diterbitkan oleh kerajaan adalah kurang daripada kadar lima peratus sedangkan harga barang kini sudah naik lebih daripada lima peratus.
"Keadaan ini tidak sama dengan apa yang harus ditanggung dan dirasai rakyat. Selain itu kenaikan gaji bagi sektor swasta juga tidak setimpal dengan kenaikan kos harga barangan. Jadi, penanda aras IHP wajar dikaji semula supaya kenaikan gaji selaras dengan kenaikan kos," katanya.
Khairy turut berharap pihak kerajaan akan mempertingkatkan kualiti pengangkutan awam di negara ini sehingga mencapai tahap kelas pertama bagi memberi pilihan kepada rakyat yang tidak mahu menggunakan kenderaan sendiri.
"Kalau pengangkutan awam tidak mencukupi, rakyat tidak ada pilihan. Mereka terpaksa menggunakan kenderaan sendiri dan menanggung kosnya. Saya berharap kerajaan dapat menambah pengangkutan awam terutama bas di sekitar Lembah Klang dan bandar-bandar utama di negara ini," tambahnya.
Katanya, kerajaan juga perlu mengkaji semula dalam tempoh setahun ini sama ada bayaran rebat tunai yang diberikan kepada pemilik kenderaan persendirian mencukupi dan seterusnya mengambil langkah menaikkannya bagi memastikan ia tidak terus membebankan rakyat.
"Kerajaan perlu mengkaji semula rebat RM625 yang diberikan kepada pemilik kenderaan persendirian di bawah 2000 cc dan RM120 untuk pemilik motosikal di bawah 250 cc. Jika masih membebankan rakyat, saya berharap kerajaan akan meningkatkan lagi rebat itu," tambahnya.
Keputusan Sanusi tidak boleh dipertikai - Khaled
SHAH ALAM 6 Jun - Tiada pihak yang boleh mempertikaikan hak Presiden, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Tan Sri Sanusi Junid untuk tidak meletak jawatannya walaupun beliau mengambil keputusan untuk keluar daripada UMNO.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sebarang keputusan memecat atau melantik Presiden UIAM terletak di bawah kuasa Ketua Perlembagaan UIAM, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.
"Apa yang Sanusi kata itu betul, hanya Ketua Perlembagaan berkuasa memberhentikan atau melantik Presiden UIAM, bukan menteri.
"Dalam Perlembagaan UAIM tidak ada menyatakan menteri atau orang tertentu sahaja boleh yang boleh dilantik sebagai Presiden. Kuasa ini terletak pada Ketua Perlembagaan," katanya ketika ditemui di akhir pemukiman Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO di sini hari ini.
Semalam, Sanusi menyatakan beliau tidak akan meletak jawatan dan terus memegang jawatan Presiden UIAM sehingga tamat tempoh pada 2010, walaupun ada tekanan daripada pelbagai pihak.
Sanusi dilaporkan berkata, mengikut Perlembagaan UIAM Bahagian IV(20)(iii), Presiden boleh menulis surat kepada Ketua Perlembagaan untuk meletak jawatan atau jawatannya boleh ditamatkan oleh Ketua Perlembagaan atas nasihat Perdana Menteri.
Sanusi berkata, beliau percaya tidak akan dipecat kerana mempunyai hubungan baik dengan Sultan Pahang kecuali dinasihatkan oleh Host Member iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Kedudukan Sanusi sebagai Presiden UIAM diperkatakan ekoran keputusan beliau menyertai bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad keluar daripada UMNO.
Dalam pada itu, Mohamed Khaled yakin tidak ada pihak yang membuat desakan meminta Sanusi meletak jawatan sebaliknya bekas Menteri Besar Kedah itu sengaja mengada-adakan cerita untuk mencari publisiti.
"Tidak ada orang desak dia letak jawatan, dia sahaja buat sensasi untuk tarik perhatian orang," katanya.