Wednesday, April 13, 2011

Najib cuba selamatkan Taib atau singkirkannya?

Tanda tanya kini timbul berhubung peranan Putrajaya dalam menentukan tarikh pengunduran Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai ketua menteri Sarawak.

najib rally kuching 100411Semuanya bermula malam Isnin lalu, pada ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di stadium tertutup MBKS di Kuching.

Meskipun Najib menghabiskan sebahagian besar masanya menangkis hujah-hujah Pakatan Rakyat di kawasan bandar, namun jaminannya bahawa Taib pasti akan berundur menarik perhatian media.

Ia adalah ucapan pertama dalam lawatan enam harinya bagi merancakkan kempen BN Sarawak.

NONENamun 24 jam kemudian, Taib mengejutkan pelbagai pihak semasa konsert percuma di Padang Merdeka, Kuching malam semalam dengan mengumumkan bahawa beliau hanya akan meletakkan jawatan dalam “beberapa tahun” lagi.

Walaupun Taib menyebutnya secara sambil lalu sahaja, tetapi ini dilakukan oleh ketua menteri selama 30 tahun itu di hadapan kehadiran Najib. Bagi pemimpin pembangkang dan penganalisis ini boleh diterjemahkan sebagai mengingkari kehendak Putraya.

Putrajaya ambil alih?

Walaupun Najib berulang kali secara umum berkata Taib bukan satu liabiliti untuk BN tetapi bukan menjadi rahsia lagi, beliau kini dianggap membebankan parti komponen BN yang lain.
Fokus kini cuba mengalihkan perhatian dari Taib. Pada separuh masa kedua, kempen ini, Najib dan menteri-menteri persekutuan kini dilihat giat berkempen di Sarawak.

Semakan di laman sesawang Jabatan Penerangan menunjukkan majlis-majlis yang dianjurkan di Sarawak kini diterajui oleh menteri persekutuan dan timbalan mereka.

Selain itu, mesyuarat mingguan jemaah menteri juga dipercayai dibatalkan minggu ini bagi membolehkan sebanyaka mungkin menteri persekutuan berkempen di Sarawak.

Ini petanda paling jelas BN Sarawak menghantar isyarat SOS kepada rakan-rakannya di peringkat persekutuan untuk campur tangan dan Putrajaya dikatakan mengerahkan bantuan atas inisiatif sendiri.
Tidak terdaya

Setakat ini, kempen BN Sarawak di kawasan bandar dianggap cukup lesu sejak hari penamaan calon lagi.
Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) nyata tidak terdaya melawan kempen agresif Pakatan Rakyat yang cekap mengeksploitasi rasa tidak puas hati rakyat dengan Taib yang telah berkuasa sebegitu lama.
SUPP yang terdesak kini memberitahu sekiranya mereka tumbang, masyarakat Cina akan hilang perwakilan mereka dalam kerajaan negeri.
Sentimen luar bandar pula sukar dibaca kerana kekurangan maklumat, tetapi berdasarkan apa yang dilapor di akhbar, petugas Pakatan mempunyai alasan untuk bersikap optimistik.

NONEPresiden PRS Datuk James Masing juga berulang kali memberi amaran kerusi-kerusi di luar bandar seperti - Balai Ringin, Ngemah, Belaga dan Pelagus yang majoritinya pengundi Iban juga menghadapi kemungkinan akan tumbang.

Masing yang sebegitu terdesak juga merayu bantuan penyandang kerusi Pelagus, Larry Sng, yang merupakan seterunya yang digugurkannya sebagai calon membantu BN berkempen tetapi permintaan itu ditolak,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...