Tuesday, June 10, 2008

Kubica julang BMW Sauber

MONTREAL - Robert Kubica meraih kemenangan sulung Formula Satunya (F1) di Grand Prix Kanada sekaligus merampas kedudukan pendahulu keseluruhan, kelmarin.

Kejayaan manis pelumba BMW Sauber Petronas itu bagaimanapun turut dibantu kesilapan besar Lewis Hamilton yang melanggar belakang kereta Kimi Raikkonen di laluan pit yang kemudiannya menyaksikan kedua-duanya terkeluar.

Ia satu hari yang hebat bagi pasukan BMW Sauber kerana selain memenanginya buat kali pertama dalam 42 perlumbaan, mereka turut menguasai kedudukan 1-2 dengan Nick Heidfeld di tangga kedua, di depan David Coulthard dari Red Bull Racing ketiga.

Kubica melintasi garisan penamat dengan kelebihan 16.4 saat di depan rakan sepasukannya itu seterusnya meraikan kejayaan dengan memeluk setiap orang yang berdekatan selepas keluar daripada keretanya.

Biarpun selepas dua kali menduduki tempat kedua musim ini, Kubica mungkin masih mencari kemenangan sulung seperti itu jika bukan kemalangan mengejut Hamilton di laluan pit.

Hamilton bermula di petak depan bagi tahun kedua berturut-turut di Litar Gilles Villeneuve dan mendahului sehingga kereta keselamatan keluar dan pendahulu berhenti di pusingan 19 daripada perlumbaan sebanyak 70 pusingan. Ia mengikuti

Adrian Sutil yang meletakkan kereta Force Indianya ke rumput di sisi litar.

Raikkonen yang masuk berlumba mengekori Hamilton dengan tiga mata dalam kedudukan kejuaraan dunia, keluar di depan pemandu McLaren, di samping Kubica yang berada di antara Hamilton dan Raikkonen.

Raikkonen dan Kubica berhenti bersebelahan pada satu lampu merah pada hujung lorong laluan dan Hamilton yang meningkatkan kelajuan, melanggar kereta Raikkonen, mematahkan sayap belakangnya. Nico Rosberg kemudian melanggar belakang kereta Hamilton.

Selepas perlumbaan, pegawai mengumumkan bahawa kedua-dua Hamilton dan Rosberg akan dihukum 10 posisi pada petak permulaan pada perlumbaan akan datang, Grand Prix Perancis.

Kedua-dua Hamilton dan Raikkonen dengan pantas memanjat daripada kereta yang rosak itu dan juara dunia dari Finland itu menepuk Hamilton pada helmetnya ketika berjalan melepasinya, menuding ke lampu. Hamilton yang marah dengan dirinya, menolak jatuh beberapa kamera dalam garaj McLaren.

"Dengan tiba-tiba, mereka berhenti. Ia sebenarnya bukan satu insiden perlumbaan, hanya salah satu daripadanya. Ia banyak berbeza daripada anda berlanggar ke tembok. Ia biasa berlaku. Ia lebih suka tiada sesiapa pun terkeluar. Yang akan datang," kata pemandu England itu.

Kubica tidak terjejas dalam nahas laluan lorong itu dan selepas setiap orang di lorong pendahuluan akhirnya membuat hentian pertama mereka, dia mendapati dirinya mendahului dengan baik pada pusingan ke-42.

- AP



KEADAAN kereta pelumba McLaren, Lewis Hamilton (kiri) selepas melanggar kereta pelumba Ferrari, Kimi Raikkonen di laluan pit pada HGP Kanada di Montreal, kelmarin.
- Reuters

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...