Thursday, July 17, 2008

Pembangunan ECER tiada perkembangan - Dato' Kamarudin

Petikan: Harakah Daily
Wan Nordin Wan Yaacob

Thu | Jul 17, 08 | 2:29:29 pm MYT

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Hrkh) - Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar (PAS Tumpat) menyatakan bahawa meskipun peruntukan besar telah disediakan bagi pembangunan koridor-koridor (Iskandar Malaysia, ECER dan NCER), namun pembangunan yang dijanjikan untuk Koridor Pantai Timur (ECER) tiada perkembangan setakat ini.

"Jumlah besar yang diperuntukan kepada koridor, perkembangan ECER daripada jawapan kerajaan nampak tak ada perkembangan sebenar yang berlaku

"Saya menyeru dan ingatkan kerajaan bahawa rakyat di Pantai Timur termasuk di Pahang Barat tidak merasai lagi sedikit pun kesan daripada koridor ini, saya seru kerajaan supaya benar-benar jadikan ia dizahirkan," katanya semasa berucap dalam perbahasan di Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2008) di peringkat Jawatankuasa di Dewan Rakyat hari ini.

Sementara itu Dato' Paduka Ibrahim Ali (Bebas Pasir Mas) pula bertanyakan kerajaan berhubung jumlah wang yang digunakan bagi menjayakan majlis perasmian ECER yang dibuat sebelum pilihan raya umu lalu.

Beliau berkata, meskipun perasmiannya telah dibuat namun perkembangannya hingga kini tidak nampak adanya kemajuan.

"Termasuk nak jadikan Kelantan sebagai Hub Makanan terutama di Daerah Pasir Mas, yang turut membabitkan jajahan Rantau Panjang hinga kini tiada apa yang berlaku," ujarnya.

Sementara itru Saifuddin Nasution (KeADILan Machang) pula turut bertanyakan mengenai sekretariat yang menguruskan pembangunan ECER ini.

Beliau turut melahirkan kebimbangan terhadap sebarang kegagalan yang hanya akan merugikan rakyat.

Turut berucap mengenai isu koridor ialah, Dato' Mohamad Aziz (BN Sri Gading) yang melahirkan kebimbangan terhadap pembukaan Iskandar Malaysia di Johor yang hanya akan menjadi landasan kepada orang luar untuk mengaut keuntungan. _

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...