Tuesday, June 3, 2008

Sinopsis Novel (Tidak Aku Bersuara)




Tajuk : TIDAK AKU BERSUARA
Karya : NORHAYATI BERAHIM
Penerbit : NB Kara Sdn Bhd
Bil M/S : 680
Harga : RM24.00

Sinopsis :
Jeslina merupakan anak perempuan tunggal pasangan Azman dan Khatijah. Jeslina dibesarkan oleh neneknya di kampung semenjak kecil lagi kerana Azman dan Khatijah bertugas di luar negara. Dikampung, Jeslina rapat dengan Odin, sepupu beliau dan merupakan anak kepada Mak Long Juriah (kakak Azman).

Walaupun berjauhan dengan keluarga Jeslina tetap gembira bersama dengan neneknya sehinggalah terjadi satu peristiwa hitam ke atas Jeslina semasa beliau berusia 15 tahun. Jeslina telah dirogol oleh bapa saudaranya sendiri iaitu Haji Taib, suami kepada Mak Long Juriah. Hanya Odin yang mengetahui kejadian tersebut dan menjadi tempat untuk Jeslina berlindung, tetapi malangnya Odin terlampau lemah dan tidak berupaya untuk melindungi Jeslina malah telah cuba untuk menjauhi diri daripada Jeslina. Semenjak itu, kehidupan Jeslina di kampung tidak bahagia tapi malangnya kedua ibu bapanya tidak pernah bertanyakan sama ada beliau bahagia atau pun tidak di kampung. Jeslina berusaha untuk meninggalkan kampung yang memberikan peristiwa hitam kepada beliau.

Akhirnya Jeslina berjaya ke sekolah berasrama dan semenjak daripada itu beliau telah berazam untuk tidak lagi kembali ke kampung. Setelah tamat sekolah beliau telah menyambung pelajarannya ke Glasgow Scotland. Semejak itu, beliau tidak pernah pulang ke Malaysia.

Di Glasgow, Jeslina telah berkawan rapat dengan Dr Budi Utomo seorang pensyarah sebuah universiti disana yang berasal daripada Brunei. Walaupun telah berusia hampir 50an, Dr Budi Utomo masih lagi bujang. Persahabatan mereka amat rapat dan Jeslina amat senang dengan Dr Budi Utomo malah Dr Budi Utomo mengetahui segala peristiwa hitam yang pernah berlaku pada Jeslina.

Azman dan Khatijah berusaha untuk memujuk Jeslina kembali ke Malaysia, tapi malangnya Jeslina tetap berkeras hati untuk tinggal di Glasgow. Azman juga sempat berpesan kepada Dato Mohid, rakan rapat Azman, untuk berusaha membawa Jeslina kembali ke Malaysia jika beliau meninggal. Dato Mohid merupakan rakan sekolah Azman dan mereka berdua amat rapat sekali semenjak dari bangku persekolahan. Dato Mohid mempunyai isteri, Datin Rosnah, yang lumpuh disebabkan oleh kemalangan dan seorang anak lelaki, Razman.

Setelah Azman meninggal dunia, Dato Mohid berusaha mencari jalan untuk membawa Jeslina kembali untuk tinggal di Malaysia. Jeslina hanya pulang sekejap sahaja di Malaysia semasa ayahnya, Azman, meninggal dunia.

Secara kebetulan, Razman tertarik dengan Jeslina. Razman telah berusaha untuk memikat Jeslina. Walaupun hati Jeslina tawar untuk menerima sebarang lelaki, tetapi Razman tetap berusaha. Jeslina tetap cuba untuk mengelak dari berkahwin dengan Razman kerana takut dengan peristiwa silam beliau. Jeslina juga sanggup untuk lari ke Glasgow kembali dan meminta Dr Budi Utomo untuk mengahwininya, tetapi Dr Budi Utomo tidak sanggup kerana beliau takut dengan jarak umur antara mereka yang terlampau jauh. Keputusan Dr Budi Utomo ini mengakibatkan Jeslina terpaksa menerima pinangan Razman.

Setelah berkahwin, Jeslina tetap dingin terhadap Razman kerana beliau masih lagi phobia dengan peristiwa silam yang berlaku ke atasnya 20 tahun dahulu. Keadaan ini mengakibatkan Razman tertekan. Akhirnya tanpa usul periksa Razman telah menceraikan Jeslina kerana menganggap beliau curang dan mempunyai kekasih lama. Jeslina membawa diri kembali ke Glasgow.

Dengan dorongan dan semangat daripada Dr Budi Utomo, Jeslina akhirnya kembali ke Malaysia dan bersedia untuk menceritakan sejarah hitam beliau kepada keluarganya dan keluarga bekas suaminya. Ini ialah untuk mengelakkan segala prasangka buruk mereka terhadapnya.

Akhirnya Hj Taib dihadapkan ke mahkhamah dan dihukum penjara. Jeslina pula berkahwin dengan Dr Budi Utomo dan kembali bermaustautin di Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...