Saturday, October 4, 2008

Pertandingan satu lawan satu bagi jawatan Timbalan Presiden Gerakan - UTUSAN

04/10/2008 1:42pm

KUALA LUMPUR 4 Okt. — Jawatan timbalan presiden Gerakan akan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara Ketua Gerakan Perak, Datuk Chang Ko Yuan dan bekas ketua Pemuda Wilayah Persekutuan, Ma Weoi Chyi.

Kedua-dua pemimpin memfailkan kertas pencalonan mereka sebelum tamat tempoh pencalonan di ibu pejabat Gerakan di Wisma PGRM, pada pukul 12 tengah hari tadi.

Bagi jawatan tiga naib presiden, sebanyak 10 calon memfailkan kertas pencalonan mereka.

Mereka ialah Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Datuk Dr. Teng Hock Nan, penyandang, Datuk S. Vijayaratnam, bekas Ketua Pemuda, Datuk Mah Siew Keong, bekas Ketua Pemuda Pulau Pinang, Huan Cheng Guan, Dr. Asharuddin Ahmad, Ketua Bahagian Ampang, G. Parameswaran, bekas Pengerusi Gerakan Sabah, Robin Loh, Dr. Lim Thuang Seng, bekas Pengerusi Gerakan Selangor Dr. Lum Weng Keong dan S. Paranjothy.

Dr. Asharuddin, anggota biasa parti dari Ijok, Selangor, merupakan calon Melayu pertama dalam sejarah Gerakan, bertanding bagi jawatan tinggi itu dalam parti politik yang dikuasai kaum Cina selepas pengasas Dr. Syed Husin Al-Alatas, yang juga presiden Gerakan yang pertama.

Bagi 18 anggota Jawatankuasa Pusat, 40 calon telah mengemukakan kertas pencalonan mereka.

Sepuluh calon bagi jawatan naib presiden dan 40 calon lain bagi Jawatankuasa Kerja Pusat merupakan bilangan yang paling ramai bertanding bagi dua jawatan itu dalam parti.

Pertandingan sengit seperti itu tidak pernah berlaku sejak Gerakan ditubuhkan pada 1968

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...