Monday, October 13, 2008

Rasuk Jejambat Jatuh, Laluan Lebuhraya Sprint Ditutup Awal Pagi Ini - BERNAMA

13 Oktober, 2008 14:52 PM

KUALA LUMPUR, 13 Okt (Bernama) -- Laluan Kilometer 1.5 hingga 2.3 Lebuhraya Sprint berhadapan Dijaya Land Sdn Bhd ditutup dari pukul 3.3O pagi hingga 8 pagi ini kerana rasuk jejambat yang sedang dibina tergelincir dan jatuh ke lebuhraya itu.

Kejadian pukul 3.30 pagi itu telah menyebabkan gangguan trafik dari kedua-dua arah di lebuh raya berkenaan hingga 8 pagi apabila kerja-kerja pembersihan selesai dan laluan itu dibuka semula kepada lalu lintas.

Pengurus Komunikasi Sprint Sdn Bhd, Bhavani Krishna Iyer berkata laluan trafik menghala ke pusat bandar telah dibuka pada jam 7 pagi, manakala laluan menghala ke Kayu Ara/Lebuh Raya Baru Lembah Kelang (NKVE) dibuka pada jam 8 pagi.

"Sprint telah membuat pengumuman trafik mengenai kesesakan tersebut pada pukul 6.30 pagi di semua stesen radio dan kenyataan juga telah di paparkan di papan elektronik di pelbagai laluan supaya pengguna Lebuhraya Sprint dapat menggunakan laluan alternatif," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Isnin.

Beliau berkata syarikat tersebut telah diarahkan menghentikan kerja-kerja pembinaan buat sementara waktu, walau bagaimanapun memberi jaminan bahawa lebuh raya itu selamat digunakan.

Bhavani berkata tiada kemalangan yang berlaku semasa kejadian kerana laluan tersebut telah ditutup sejak tengah malam Ahad bagi menjalankan kerja-kerja pembinaan jejambat, jalan susur dan kerja-kerja yang berkaitan oleh syarikat Dijaya Land Sdn Bhd.

"Kita telah memberi kebenaran kepada syarikat tersebut untuk menjalankan kerja-kerja pembinaan jejambat dari pukul 12 tengah malam hingga 6 pagi setiap hari sejak tengah malam semalam sehingga 26 Okt depan," katanya.

Beliau berkata berikutan penutupan laluan, para pengguna lebuh raya itu boleh menggunakan laluan alternatif iaitu bagi pengguna dari pusat bandar ke NKVE/ Kayu Ara/ Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)/ SS2/ Puchong, mereka dinasihatkan menggunakan jejambat bertingkat ke Taman Tun Dr Ismail (TTDI) selepas plaza tol Damansara.

"Daripada persimpangan bertingkat TTDI, ikut arahan papan tanda ke NKVE/ Puchong. Manakala bagi laluan dari LDP/ Sungai Buloh/ Kepong ke Pusat Bandar/ Kuala Lumpur, tiada sebarang perubahan berlaku," katanya.

Bagi laluan dari NKVE/ Kayu Ara ke Pusat Bandar/ Kuala Lumpur, pengguna lebuh raya boleh menggunakan persimpangan Damansara Utama ke arah LDP menuju ke persimpangan bertingkat TTDI sebelum masuk ke Lebuhraya Sprint arah Kuala Lumpur.

"Dari LDP/ SS2/ Puchong untuk ke pusat bandar/ Kuala Lumpur pula, pengguna dinasihatkan menggunakan terowong di persimpangan Damansara Utama ke persimpangan bertingkat TTDI sebelum masuk ke Lebuhraya Sprint arah Kuala Lumpur.

"Bagi pengguna dari Seksyen 17 ke NKVE/ Kayu Ara/ SS2/ Puchong/ Sungai Buloh dan Kepong, gunakan Jalan 17/21 menuju ke Jalan 17/22 dan ikut arahan papan tanda lencongan ke persimpangan bertingkat TTDI sebelum menuju ke destinasi yang ingin dituju," katanya.

Beliau berkata sepanjang tempoh tersebut panduan trafik sementara untuk pengguna lebuh raya akan disediakan dan pengguna adalah dinasihatkan agar mematuhi papan-papan tanda yang disediakan.

-- BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...