Friday, May 22, 2009

MP wanita PAS dakwa menteri kurang sopan - MalaysiaKini

Muda Mohd Noor | May 22, 09 11:28am

Menteri Wilayah Persekutuan, Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin didakwa mengeluarkan kata-kata kurang sopan yang bersifat "gangguan seksual" terhadap ahli parlimen wanita PAS semalam.

Menurut Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali - ahli parlimen Titiwangsa - pemimpin Umno itu berkata kepadanya:

"Saya turun setiap tempat, takkan nak beritahu awak semua. Ini saya nak pergi tandas, takkan nak beritahu awak, awak nak ikut ke?"

dr loloMenulis dalam blognya hari ini, ahli jawatankuasa pusat PAS itu mendakwa kata-kata tersebut diucapkan oleh Raja Nong Chik sewaktu lawatan mengejut menteri baru itu ke sebuah pasar baru di Kampung Datuk Keramat petang semalam.

"Sebagai seorang wanita yang terhormat, seorang Wanita Islam yang menjaga sahsiah diri, saya merasa terhina dan tidak dapat menerima kata-kata tersebut keluar dari mulut seorang menteri, lebih-lebih lagi saya seorang wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat," kata Dr Lo' Lo' lagi.

"Ada ramai rakan-rakan yang berpendapat ini satu bentuk gangguan seksual walau pun tidak berapa jelas tujuan dan maksud kata-kata tersebut dikeluarkan."

Dalam sidang media pagi ini, Dr Lo' Lo' menjelaskan bahawa Raja Nong Chik telah memohon maaf kepadanya secara peribadi semalam.

Bagaimanapun beliau mahu menteri berkenaan berbuat demikian secara terbuka kerana ramai orang mendengar kata-kata tersebut.

Ahli parlimen Titiwangsa juga mempertikaikan program semalam sebagai "lawatan mengejut" kerana terdapat aturcara lengkap bersama pegawai kanan kementerian, datuk bandar Kuala Lumpur dan pegawai-pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

"Persatuan peniaga Wilayah Persekutuan cawangan Pasar Datuk Keramat juga diwakili oleh semua ahli jawatankuasa, dan yang paling menonjol adalah kehadiran ketua bahagian Umno Titiwangsa bersama timbalannya, ahli jawatankuasa, Wanita dan Pemuda Umno," kata Dr Lo' Lo' lagi.

"Ketua bahagian Umno Titiwangsa diberi tempat istimewa sebelah menteri sepanjang majlis tersebut."

Selain mempertikai Raja Nong Chik, wakil rakyat PAS itu memuji bekas menteri berkenaan Datuk Seri Zulhasnan Rafique yang disifatkannya "jauh lebih matang, berhemah dan sering bersikap prpfesional" terhadap beliau dan ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat di Wilayah Persekutuan.

Di Kuala Lumpur, pembangkang menguasai 10 kerusi parlimen daripada 11 kawasan. BN hanya menang di Setiawangsa yang disandang oleh Zulhasnan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...