Saturday, June 13, 2009

Azizah: PKR mahu laksana pemilihan langsung elak politik wang

NILAI: Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang melangsungkan kongres nasional khas bagi membincangkan pindaan perlembagaan parti itu, antara lain membolehkan 300,000 ahlinya memilih barisan kepimpinan pusat mulai tahun depan.

Presidennya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail berkata, langkah membolehkan pemilihan langsung akan membantu mengelakkan masalah politik wang.

"Sejarah membuktikan sebuah tamadun akan musnah apabila menularnya amalan rasuah dan diamal menjadi budaya.

"Justeru kita mengambil sikap proaktif dengan mencadangkan pindaan Perlembagaan ini," kata beliau dalam ucapan perasmian presiden sebentar tadi. Lebih 1,00 perwakilan menghadiri kongres khas hari ini, yang sepatutnya diadakan Februari lalu di Kedah.

Kongres diadakan di Pusat Konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor di sini.

Pindaan yang dibincangkan hari ini merupakan paling komprehensif sejak parti ini ditubuhkan satu dekad lalu.

Pindaan sebelum ini diadakan pada 2001.

Antara pindaan lain yang dibincangkan ialah mengehadkan tempoh pegang jawatan presiden, menambah bilangan naib presiden, memperkenalkan istilah baru bagi menggantikan nama bahagian dan cawangan.

Wan Azizah menjelaskan, PKR akan memberi tanggungjawab secara langsung kepada seluruh ahli untuk memilih pemimpin yang mereka yakini.

"Sekiranya pindaan ini diluluskan para perwakilan, maka parti kita akan menjadi parti yang paling demokratik di Malaysia.

"Walau jiwanya muda namun langkahnya perkasa. Penghapusan sistem perwakilan dengan meletakkan hak dan tanggungjawap kepada setiap ahli akan mampu menghapuskan bibit-bibit politik wang dari mula berputik di dalam parti kita," kata beliau.

BERITA TERDAHULU

Kongres Khas PKR bahas pindaan perlembagaan

NILAI: Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang melangsungkan Kongres Nasional Khas bagi meminda perlembagaan parti itu.

Lebih 2,000 perwakilan menghadiri kongres khas hari ini, yang sepatutnya diadakan Februari lalu.

Kongres diadakan di Pusat Konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor di sini.

Pindaan yang dibincangkan hari ini merupakan paling komprehensif sejak parti ini ditubuhkan satu dekad lalu.

Antara pindaan yang dibincangkan ialah mengehadkan tempoh pegang jawatan presiden, menambah bilangan naib presiden, memperkenalkan istilah baru bagi menggantikan nama bahagian dan cawangan.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail berkata, Parti Keadilan Rakyat akan memberi tanggungjawab secara langsung kepada seluruh ahli untuk memilih pemimpin yang mereka yakini.

"Sekiranya pindaan ini diluluskan para Perwakilan, maka parti kita akan menjadi parti yang paling demokratik di Malaysia.

"Walau jiwanya muda namun langkahnya perkasa. Penghapusan sistem perwakilan dengan meletakkan hak dan tanggungjawap kepada setiap ahli akan mampu menghapuskan bibit-bibit politik wang dari mula berputik di dalam parti kita," kata beliau dalam ucapan perasmian presiden.

Peruntukan memberi hak secara langsung memilih pemimpin pusat merupakan antara yang akan dibahaskan hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...