Monday, June 22, 2009

Kerajaan digesa haramkan Perkasa

Jun 22, 09

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein digesa supaya mengharamkan serta merta Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

manoharan first visit to selangor state assembly building 110509 04Gesaan tersebut dibuat oleh ADUN Kota Alam Shah, M Manoharan - salah seorang daripada lima pemimpin Hindraf - yang dibebaskan dari tahanan ISA baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, kerajaan harus mengharamkan pertubuhan itu kerana ia menimbulkan kebimbangan di kalangan bukan Melayu dengan mendakwa memperjuangkan hak-hak orang Melayu di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, Manohara bertanya apakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak - yang mengadakan pertemuan dengan Perkasa 12 Jun lalu - kini bersetuju bahawa Umno tidak lagi memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

ibrahim ali 231105Sepatutnya, kata beliau, Najib tidak seharusnya mengadakan pertemuan dengan Perkasa yang dipimpin oleh Datuk Ibrahim Ali, kerana ianya bercanggah dengan 'Konsep 1Malaysia' yang diilhamkannya.

Katanya, jika Umno masih memperjuangkan hak-hak orang Melayu, maka mengapa dibiarkan pertubuhan seperti Perkasa dan yang lain-lainnya tumbuh seperti cendawan, yang secara haram mendakwa memperjuang hak sesuatu kaum.

Manoharan berkata, Perkasa tidak boleh dibiarkan terus wujud dengan bertopengkan alasan untuk melindungi orang Melayu sedangkan pertuduhan itu didakwanya tidak ikhlas dalam perjuangannya.

Pengharaman Hindraf

Dalam kenyataan itu, ADUN Kota Alam Shah itu juga berkata Hindraf diharamkan tanpa sebarang sebab oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN).

"Hindraf hanya memperjuangkan hak kaum India di bawah Perlembagaan Persekutuan. Kaum India dalam keadaan terdesak dan memerlukan pertolongan.

"Integriti dan maruah kaum India Malaysia kini dalam keadaan genting," katanya sambil menambah, kerajaan BN yang Umno menjadi tunggaknya perlu belajar menghormati hak dan hasrat kaum India Malalysia.

Dalam pertemuan pada 12 Jun itu, Ibrahim memberitahu media bahawa perdana menteri memberi jaminan bahawa konsep itu yang memberi penekanan terhadap mengutamakan kehendak rakyat, akan terus memperkasa setiap perkara tersurat dan tersirat yang terkandung di dalam Perlembagaan

Ibrahim juga dilaporkan berkata jaminan oleh perdana menteri bersesuaian dengan kepentingan kerajaan untuk menjaga kepentingan kaum bumiputera termasuk di Sabah dan Sarawak.

Konsep berkenaan juga, kata Ibrahim, tidak bersangkut-paut dengan gagasan Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP selama ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...