Sunday, June 21, 2009

Umno Terengganu Dirombak, Tiga Muka Baru Dilantik

KUALA TERENGGANU, 21 Jun (Bernama) -- Tiga jawatan utama Badan Perhubungan Umno Terengganu menyaksikan perubahan apabila Setiausaha, Ketua Penerangan dan Bendahari badan itu digugurkan daripada jawatan masing-masing hari ini.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika mengumumkan rombakan itu berkata Ketua Umno Hulu Terengganu yang juga Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang dilantik sebagai Setiausaha menggantikan Datuk Rosli Mat Hassan.

Menteri Belia dan Sukan yang juga Anggota Parlimen Kemaman dilantik sebagai Ketua Penerangan menggantikan Datuk Zuber Embong manakala timbalan ketua Umno Bahagian Kuala Nerus Datuk Rahin Mohd Said dilantik sebagai Bendahari menggantikan Datuk Roslan Awang Chik.

Ahmad Shabery sebelum ini pernah menjawat jawatan yang sama sebelum Zuber dilantik memegang jawatan itu.

Terdahulu, Hishammuddin mempengerusikan mesyuarat pertama parti itu setelah beliau dilantik Ketua Badan Perhubungan Umno Terengganu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada akhir April lepas.

Hishammuddin berkata rombakan itu adalah antara usaha untuk memulihkan kembali Umno negeri yang sebelum ini berpuak-puak dan beliau berharap dengan perubahan itu nanti semua pihak kembali bersatu demi kebaikan parti.

"Ini cara saya akan pimpin Umno Terengganu dengan bantuan Menteri Besar Datuk Ahmad Said," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat hampir satu setengah jam itu.

Ditanya sama ada rombakan itu dilakukan berikutan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap dua Datuk dalam Umno negeri, beliau berkata: "Bagi saya yang paling penting ialah untuk pikul tanggungjawab. Mereka yang lepaskan jawatan tak semestinya tugas dan tangungjawab mereka lebih mudah kerana mereka ada tanggungjawab yang harus dipikul".

Hishammuddin turut menafikan pelantikan itu menampakkan beliau seolah-olah cenderung kepada satu pihak sahaja, sebaliknya beliau menyifatkannya sebagai pelantikan yang adil dan mendapat 'restu' daripada semua pemimpin Umno bahagian.

"Apabila kita memihak dan kita dilihat sebagai pemimpin mirip pada puak-puak tertentu sahaja, akhirnya apa yang diharapkan tidak akan jadi satu kenyataan dan saya akan gagal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu.

"Akhirnya saya akan hampakan ramai di luar sana khususnya rakyat Terengganu yang mahukan kita lihat ke depan, mahukan Umno perkukuh dan pertahan parti kita di Terengganu. Saya mahukan semua pihak ketepikan sikap berpuak-puak dan saya percaya hanya dapat lakukan dengan tindakan bersama," katanya.

Hishammuddin berkata antara perkara yang turut dibincangkan dalam mesyuarat yang dihadiri semua pemimpin sayap parti dan semua Ketua Umno bahagian kecuali Ketua Umno Bahagian Besut Datuk Seri Idris Jusoh yang kini melanjutkan pelajaran di luar negara, adalah mengenai hala tuju program untuk perkukuhkan parti.

Semua Ketua Umno Bahagian dan pemimpin sayap parti akan diberi tanggungjawab untuk merapatkan kembali perpaduan dalam parti dan mendekatkan pengundi muda, katanya.

Beliau berkata satu Perhimpunan Perpaduan Umno Melayu Terengganu akan diadakan bagi merapat dan mengukuhkan kembali ikatan dalam Umno negeri.

-- BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...