Wednesday, July 8, 2009

Suasana pilu dan hiba selubungi upacara 'Memorial Jackson'

Keranda Michael Jackson yang diusung keluar ketika upacara memperingatinya diadakan di Staples Center. foto-AP

MICHAEL Jackson merupakan seorang penghibur luar biasa dan berjaya walaupun menghadapi pelbagai masalah peribadi. Persembahanya amat mempersonakan dan semua peminat-peminat terpaku apabila mendengar muzik yang dinyanyikanya. Kehilangan seorang legenda hebat seperti beliau amat dirasai oleh semua.

"Semenjak saya dilahirkan, ayahlah yang telah menjaga saya dengan baik. Saya sangat menyayangi ayah," kata anak Michael Jackson yang baru berusia 11 tahun, Paris-Michael.

Paris kelihatan begitu sedih dan tidak dapat menahan kesedihan dan ditenangkan oleh makciknya, Janet Jackson.

Upacara memperingati Michael merupakan saat-saat sedih sukar dilupakan oleh jutaan peminat Michael.

Siapa lagi yang boleh menanyi dan menari sepertinya dan berada pada tahap yang tertinggi dalam industri hiburan yang tidak pernah dikecapi oleh orang lain?

Berkawan pula dengan beruk 'Bubbles', memakai topeng untuk menyembunyikan pembedahan muka, berkongsi tempat tidur dengan kanak-kanak lelaki tetapi menafikan ada mencabul kehormatan mereka. Semua perkara ini akan tetap berlegar di dalam ingatan peminatnya di seluruh dunia.

Pengasas syarikat Motown, Berry Gordy menceritakan tentang Michael Jackson yang baru berusia 10 tahun ketika itu bukan sahaja 'Raja Pop' tetapi juga adalah "penghibur terbaik sepanjang zaman".

Bintang Bola Keranjang Los Angeles Lakers, Magic Johnson menceritakan yang beliau selalu pergi dan makan KFC di rumah Michael.

"Kami banyak persamaan, mungkin ini disebabkan kami mahu perhatian daripada orang ramai ketika masih muda," kata Johnson.

"Kami selalu bermain bersama ketika zaman kanak-kanak lagi... gelak ketawa dan senyuman Michael adalah perkara yang saya tidak dapat lupakan," kata pelakon Brooke Shields sambil menitiskan air mata kerana tidak dapat menahan kesedihan.

Keluarga Michael dan pihak yang menguruskan upacara memperingati Michael berkata upacara itu sedikit sebanyak dapat memulihkan imej Michael yang digambarkan begitu negatif sejak berdekad lamanya.

Beliau sebelum ini sering digambarkan dengan imej buruk seperti tuduhan mencabul kehormatan kanak-kanak, kerap melakukan pembedahan muka, masalah saman dan berkelakuan pelik.

Hanya peminat Michael yang akan memperingati bagaimana Michael mempersonakan dunia dengan lagu "Thriller" kemudian mengegarkan lagi industri hiburan dengan lagu seperti "Rock With You" dan "Remember the Time,".

Upacara memperingati Michael pasti akan mengingatkan dunia tentang jasa dan sumbangan Michael Jackson.

Bekas presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela mengucapkan takziah kepada keluara Michael dalam satu kenyataan yang dibaca oleh Lagenda Motown, Smokey Robinson.

Penyair terkenal, Maya Angelou juga turut sama menyampaikan ucapan takziah melalui kenyataan yang dibaca oleh penyanyi Queen Latifah.

"Ini merupakan saat yang tidak sanggup saya hadapi," kata kawan lama Michael, Stevie Wonder yang turut menyanyikan lagu "Never Dreamed You'd Leave in Summer," sebagai penghargaan kepada Michael.

Lionel Richie turut menyanyikan lagu kerohanian "Jesus is Love" dalam upacara itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...