Thursday, April 8, 2010

Yu ketua baru wanita MCA

Datuk Yu Chok Tow dilantik sebagai ketua baru wanita MCA bagi menggantikan Datin Paduka Chew Mei Fun yang meletakkan jawatan hari ini.

Beliau sebelum ini adalah timbalan ketua pergerakan itu.

Manakala Naib Presiden, Tan Ah Eng pula dijadikan timbalan ketua yang baru.

Chew melepaskan semua jawatannya itu dengan alasan mempertahankan keseimbangan gender serta hak dan maruah wanita di negara ini.

Pada masa sama, Chew juga meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Wanita MCA bahagian Selangor dan Pengerusi Skuad Bantuan Bencana MCA dan perletakan jawatan tersebut berkuatkuasa hari ini.

Katanya, beliau juga akan menyerahkan surat perletakan jawatannya sebagai timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat serta senator kepada pejabat Perdana Menteri, Datuk Najib Razak esok.

Jelasnya, beliau dilantik sebagai timbalan menteri dan senator kerana beliau merupakan sayap wanita MCA, oleh itu, beliau patut berundur daripada jawatan kementerian apabila memutuskan meletakkan jawatan dalam parti.

Surat perletakkan jawatan dalam kementerian akan berkuatkuasa pada 29 April ini atau sekiranya Kabinet dirombak sebelum tarikh berkenaan.

Chew juga berkata beliau akan mula percutiannya esok sehingga 28 April ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...