Friday, February 4, 2011

Mesir cuba redakan tunjuk perasaan






KAHERAH 4 Feb. – Kerajaan Mesir semalam mengumumkan beberapa langkah untuk meredakan pergolakan di negara ini ketika penyokong pro-Mubarak dan anti kerajaan bertempur untuk menguasai Dataran Tahrir dan menolak tawaran berunding.

Pertempuran antara dua kumpulan itu dilaporkan berlarutan untuk hari yang kedua semalam, dengan seorang rakyat asing dipukul sehingga mati di Dataran Tahrir dan sebuah gudang membeli-belah dibakar di Kaherah.

Naib Presiden Omar Suleiman dalam ucapan panjangnya di televisyen negara menggesa penunjuk perasaan meninggalkan Dataran Tahrir dan menyifatkan tuntutan mereka yang mahukan Presiden Hosni Mubarak berundur sebagai ‘mengundang huru-hara’ dan menyatakan permintaan mereka telah ditunaikan.
Beliau juga menawarkan untuk berunding dengan kumpulan penentang terutamanya pergerakan Ikhwan Muslimin.

Suleiman dalam pada itu turut menolak sebarang campur tangan pihak asing berhubung hal ehwal dalaman Mesir dengan menganggapnya sebagai ‘tidak boleh diterima’.

Menurut Kementerian Kesihatan, lima orang terbunuh dan 836 lagi cedera, sementara AFP meletakkan angka korban seramai sembilan orang, termasuk rakyat itu, sejak pertempuran dua kumpulan itu tercetus kelmarin. – AFP

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...