Saturday, April 2, 2011

Pemilihan PAS mulai rancak




Pemilihan PAS bagi merebut jawatan timbalan presiden dilihat semakin rancak apabila baki 11 lagi kawasan di Wilayah Persekutuan yang majoritinya dilihat cenderung mencalonkan ahli jawatankuasa PAS Pusat Mohamad Sabu akan bermesyuarat sepanjang bulan ini.

Antara kawasan yang dilihat cenderung untuk menyokong bekas naib presiden PAS itu dalam pemilihan kali ini adalah Batu, Putrajaya, Kepong dan Bukit Bintang.

NONEBagi perwakilan PAS kawasan Setiawangsa yang bermesyuarat Ahad lalu, mereka menyerahkan keptusan berkenaan kepada jawatankuasa PAS kawasan itu untuk memilih pucuk kepimpinan parti.

Setakat ini, Mohamad (atas, kiri) hanya mendapat satu pencalonan dari kawasan Kubang Kerian yang diketuai oleh exco kanan kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa.



Secara tidak langsung pemerhati politik berpendapat, ia sebagai isyarat bahawa Husam – yang turut bertanding merebut jawatan tersebut dalam pemilihan lalu - memberi laluan kepada Mohamad untuk merebut kerusi nombor dua.

Dalam pemilihan dua tahun lalu, Husam dan Mohamad tewas kepada penyandangnya Nasharuddin Mat Isa dalam persaingan tiga penjuru.

husam musa mat sabu nasharuddin mat isa 220409Nasharuddin mendapat 480 undi, Husam (281) dan Mohamad memperolehi 261 undi.

Sebanyak tiga kawasan di Wilayah Persekutuan masing-masing akan mengadakan mesyuarat agung tahunan mereka pada tarikh yang berasingan iaitu Bandar Tun Razak (3 April), Bukit Bintang (8 April) dan Cheras pada 30 April.

Manakala tiga kawasan lagi akan mengadakan mesyuarat agung serentak pada 10 April ini adalah Kepong, Lembah Pantai dan Segambut.


Tiada hasrat

Sementara pada 23 April ini, dua kawasan lagi - Batu dan Putrajaya - turut akan mengadakan mesyuarat agung serentak pada jam 9 pagi.

NONESehari selepas itu, tiga lagi kawasan bakal membuat pemilihan dalam mesyuarat agung mereka iaitu Titiwangsa, Wangsa Maju dan Seputeh.

Manakala, mesyuarat bagi ketiga-tiga sayap parti bagi Wilayah Persekutuan – Pemuda, Muslimat dan Ulama – masing-masing akan diadakan pada 1, 7 dan 8 Mei depan.

Sementara itu, dilaporkan dua naib presiden – Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Salahudin Ayub – yang disebut-sebut akan juga bertanding jawatan timbalan presiden menafikan mereka berhasrat merebut jawatan berkenaan

Sebaliknya, mereka hanya mahu mempertahankan kerusi naib presiden yang dimenangi mereka dua tahun lalu sekiranya mendapat pencalonan.

nasharuddin nik aziz manek urai 110709 eatingPenyandang jawatan timbalan presiden, Nasharuddin Mat Isa yang juga ahli parlimen Bachok setakat ini masih belum membuat sebarang keputusan sama ada akan mempertahankan jawatannya.

Dalam perkembangan berkaitan, Yang Dipertua PAS Setiawangsa Abd Halim Hassan berkata pihaknya akan bermesyuarat bagi mencalonkan kepimpinan pusat pada 19 April ini – selepas pulang berkempen pilihan raya negeri Sarawak.

Ditanya mengenai kecenderungan kawasan itu untuk memilih muka baru bagi jawatan timbalan presiden, Abd Halim enggan mengulasnya kerana tidak mahu mendahului keputusan jawatankuasa kawasan.

Namun katanya, secara peribadi, Datuk Seri Abdul Awang tidak menghadapi masalah untuk dicalonkan semula menyandang jawatan presiden parti tersebut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...