Sunday, July 13, 2008

APA YANG BOLEH DIPELAJARI DARIPADA KJ ?

Petikan: Blog Anti Khairy


Elok kalau dapat dirujuk petikan dari artikel di bawah dulu………….

Tidak bermaksud untuk menghuraikannya dengan panjang lebar. Semua dah muak dengan senario politik hari ini. Bercelaru . Haru biru. Porak peranda.

Cuma, sedikit ulasan sahaja

Bukan juga bermaksud untuk menyanjung KJ. Sebenarnya, oleh kerana promosi terlalu hebat, sejak 3,4 tahun kebelakangan ini, terhadapnya, maka nampak seolah-olah lulusan Oxford ini, begitu gah di persada politik negara. Ini adalah ekoran penempatan orang-orang Pak Lah di hampir semua media utama negara. Maka sudah tentulah nampak sangat hebat budak ni.

Betul ke beliau sangat hebat? Pendapat pro dan kontra, tak dapat lah nak dielakkan, demokrasi katakan.

AHLI STRATEGIS?

Sebelum dan semasa PRU-12 lalu, boleh dikatakan hampir semua orang-orang UMNO setuju, iaitu beliau adalah penentu, samada dicalon atau tidak, pendek kata, kata pemutus.

Hasilnya, nyaris-nyaris UMNO/BN bungkus, kerana salah nasihatnya dan akalnya pendek .Tetapi kerana kecekapan dalam menipu, yang diwarisi dari kepimpinan terdahulu, dan menipu bukan satu kesalahan dalam parti UMNO, malah ia merupakan satu kewajaran, terselamatlah sekejap.

Hampir tidak ada pemimpin UMNO yang tidak mengutuk, memaki hamun, mencela dan menyalahkannya, kerana kekalahan UMNO/BN di 4 negeri, termasuk Kelantan. Begitu juga kegagalan mengekalkan majoriti dua per tiga di Parlimen,adalah gara-gara campur tangan menantu PM ini.

Rumusannya, KJ. bukanlah seorang yang cekap dalam mentadbir sesuatu ke arah kebaikan, atau mencipta sesuatu yang ke arah bermanfaat. Untuk menghancurkanya mungkin boleh diserahkan kepada beliau.

Seperti, kes ECM Libra, Telekom, Pantai Medical dan lain-lain, kerjanya menghabiskan apa yang dah ada, serah kat dia saja. Tetapi, untuk menambah yang sikit supaya jadi banyak, tolong jangan bagi kat dia, ATAU untuk membaiki apa yang rosak tak usah sekali-kali serah kepadanya.

Ini kerja budak nakal, yang duduk di tingkat 4 tu.

NATIJAHNYA

Beliau mungkin boleh dikatogerikan sebagai PEROSAK. Iaitu untuk menimbulkan kerosakan kepada sesorang, sesuatu organisasi, parti politik, syarikat dan lain-lain.

Ini pernah diungkapkannya sedikit waktu dahulu, ketika demam PRU-12, beliau mendakwa tugasnya adalah untuk merosakkan pembangkang. Walaubagaimanapun, seperti yang selalu disebut, perancangan beliau tidaklah sehebat perancangan Allah. UMNO/BN terlungkup juga, sebahagiannya hasil kerja tangannya.

Itulah kemahirannya, seperti yang dibangga-banggakannya.

DS NAJIB, DAN NASIB BUAH T ANGAN LIWATNYA

Beberapa hipotesis mungkin boleh dikeluarkan di sini, betul atau tidak tak tau lah ;

i. Ramai mempercayai, projek ini dikendalikan oleh DS Najib

ii. DS Najib, telah diberikan nasihat yang salah oleh orang-orangnya, atau think tanknya, mengenai strategi liwat 2 DSAI

iii. KJ, telah berjaya menyelinap masuk ke dalam team DS Najib, yang kononnya bagi membantu memudah dan mempercepatkan perlaksanaan projek ini

iv. Tujuan sebenarnya ialah, untuk melumpuhkan DS Najib, yang tidak ada pilihan kedua lagi, maka terpaksa bertanding dalam perhimpunan agng UMNO disember nanti, menentang bapa mertuanya, walaupun kononnya ada pelan peralihan kuasa.

v. Maknanya, untuk menyelamatkan bapa mertuanya pada kedudukan yang selamat, bermaksud dirinya juga akan selamat sebagai Ketua Pemuda. Tidak mungkin dan sudah agak sukar untuk Khir atau Mukhriz meneruskan hajatnya, kalaulah difikirkan apa yang berlaku pada najib, sungguh ngilu dan memalukan.

vi. Khir dan Mukhriz terpaksa memikirkan banyak kali, tak tau lah berapa kali, kena tanya dia orang lah

Dr M Ada usaha bersepadu jatuhkan Najib
Um 08072008 selasaKUALA LUMPUR 7 Julai - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pelbagai tuduhan liar terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menunjukkan terdapat usaha bersepadu untuk menjatuhkannya dalam dunia politik.

Menurutnya, beliau tidak mengetahui punca di sebalik komplot terhadap Timbalan Perdana Menteri itu tetapi percaya terdapat beberapa pihak terlibat.

”Bukan sahaja Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, terdapat seorang lagi dan lain- lain.
”Tentu ada dalang di sebalik keadaan sebegini yang bertujuan untuk menjatuhkan Najib. Terdapat usaha bersepadu menentang Najib. Saya tidak tahu kenapa,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Kumpulan Tokoh-Tokoh Terkemuka (EPG) Malaysia dan Indonesia di sini hari ini.
Ditanya mengapa Anwar membuat ’serangan’ terhadap Najib, Dr. Mahathir menjelaskan, beliau tidak mengetahui puncanya.
”Saya tidak tahu kenapa beliau (Anwar) menentang Najib. Setahu saya, Najib tidak melaporkan tingkah lakunya (Anwar), tetapi beliau telah menyerang Najib.
”Mungkin dia berasa Najib menghalangnya daripada menjadi Perdana Menteri,” kata Dr. Mahathir.
Mengenai kemungkinan Anwar menyertai UMNO, Dr. Mahathir menolaknya sambil menyatakan Anwar tidak mungkin berbuat demikian.
Ditanya sama ada Najib patut membersihkan namanya yang dicemari pelbagai persepsi negatif, Dr. Mahathir berkata: ”Tuduhan terhadap beliau adalah desas-desus semata-mata. Tiada bukti. Dia hanya bercakap dia membuat ini dan itu. Orang lain kata ini dan itu. Tetapi anda perlu memberikan bukti. Bukan hanya kata saya dengar orang lain cerita dan anggapnya sebagai bukti. Itu bukan bukti,” katanya.

- Ulit Mayang (Ulit_mayang@yahoo.com)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...