Wednesday, January 28, 2009

Rithauddeen: Mansuhkan sayap utama Umno - MalaysiaKini

Jan 28, 09 3:31pm

Umno dicadang menyusun semula struktur organisasinya dengan memansuhkan sayap-sayap parti, jika ia benar-benar serius hendak menghapuskan gejala politik wang.

Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata, berkata gejala politik wang dalam parti itu boleh dibendung jika pemilihan di dalam parti dapat dikurangkan, termasuk memansuhkan sayap-sayap parti, terutamanya yang baru ditubuhkan.

tengku ahmad rithauddeen"Saya dok (tidak) fikir perlukah ada Puteri dan Putera kerana lagi ada Puteri dan Putera banyak lagi duit dok main. Saya juga memikir barangkali Pemuda dan Wanita juga perlu dipertimbang (untuk dimansuhkan).

"Di England rasanya tidak ada womens or ladies association (saya wanita) baik dalam parti Konservatif mahupun Parti Buruh," katanya seperti laporan Bernama.

Ditemui pada sidang media lembaga itu hari ini berkata, anggota Puteri dan Putera yang rata-rata masih terlalu muda sepatutnya
memberikan tumpuan kepada pelajaran dan bukannya terlibat di dalam arena politik.

"Puteri dan Putera ini sepatutnya mementingkan pelajaran, bukan masanya untuk mereka terlibat dalam politik, kalau hendak bagi pendedahan pun janganlah terlalu awal.

"Mereka ini masih umur belasan dan awal 20-an," katanya yang mengakui ada anggota sayap itu yang terlibat politik wang tetapi setakat ini tidak ada mana-mana pihak yang tampil membuat aduan.
"Kita bergantung kepada orang muda untuk membawa negara kita pada tahap yang tinggi dan bertanding dengan negara lain, kalau nak berpolitik, tak de kerja lainlah, politik sahaja," katanya.

Beliau juga berpendapat sistem kuota yang diamalkan sekarang perlu dimansuhkan kerana ia membawa akibat buruk kepada parti dari aspek gejala politik wang, lapor agensi berita itu lagi.

Seseorang ahli perlu mendapat sejumlah pencalonan dari
bahagian-bahagian untuk layak bertanding jawatan-jawatan utama dalam Umno.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...