Sunday, February 13, 2011

DUN Merlimau: Harapan PAS menang tipis

Hasrat Pakatan Rakyat untuk merampas kerusi dewan undangan negeri kawasan Merlimau di Melaka pada pilihan raya kecil 6 Mac depan boleh diibaratkan bermimpi di siang hari.

Meskipun beberapa pemimpin utama Pakatan Rakyat seperti, mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat; ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang dijangka menggempur Merlimau, namun BN diramal akan tetap menang dengan selesa.

merlimau, melaka townSebahagian besar daripada kira-kira 10,471 pengundi terdiri daripada 64.69 peratus pengundi Melayu, 21.11 peratus Cina, 14.16 peratus India manakala selebihnya kaum lain 0.04 peratus dikatakan amat berpuas hati dengan prestasi BN setakat ini. 

Mereka juga menjangka rezeki akan datang mencurah-curah dan segala kemudahan diperolehi.

Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (Tekun) parlimen Jasin antara agensi yang awal-awal lagi mengumumkan hasrat mengagihkan pinjaman perniagaan berjumlah RM800,000 tahun ini.

upgrading road in merlimau melakaBiarpun terdapat dakwaan kemudahan itu hanyalah sekadar gimik pilihan raya namun, di sebaliknya peluang itu wajar dimanfaatkan dengan sebaik mungkin oleh masyarakat peniaga.

Di samping itu, menjelang pilihan raya kecil ini beberapa peruntukan diluluskan kerajaan untuk manfaat penduduk Merlimau keseluruhannya.


Baik pulih 100 rumah

Sebanyak RM500,000 telah diluluskan menerusi Dana Satu Malaysia Development Berhad (1MDB) bagi menampung projek membaik pulih rumah rakyat kurang berkemampuan di Merlimau.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, peruntukan di bawah dana 1 MDB itu akan digunakan bagi membaik pulih kira-kira 100 buah rumah terpilih seluruh kawasan Merlimau.

Menjelang pilihan raya kecil ini juga, masyarakat nelayan turut menarik nafas lega apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak meluluskan peruntukkan sebanyak RM5.6 juta bagi menaik taraf jeti nelayan ketika melakukan lawatan ke Jeti Pengkalan Samak baru-baru ini.

fisherman jetty at Kampung Pengkalan Samak, merlimauMohd Ali berkata, perancangan kerajaan negeri, dengan pembinaan jeti berbumbung berkenaan merupakan yang pertama di Melaka dan di negara ini.

Jelasnya, bumbung sepanjang 150 meter itu akan dibina di kiri dan kanan jeti berkenaan bagi membantu kira-kira 53 nelayan di lokasi berkenaan meningkatkan pendapatan mereka.

Lebih menarik lagi apabila Jeti Muara Sungai Merlimau itu juga sekaligus akan menjadi salah sebuah taman rekreasi di negeri ini.
Taman Kucing dan Taman Monyet
Idea kreatif ketua menteri Melaka itu juga turut merencanakan pembinaan Taman Monyet dan Taman Kucing di situ bagi memastikan haiwan terbiar itu menjadi tarikan kepada pelancong luar.

Jelasnya, pembinaan taman itu merupakan idea daripada nelayan-nelayan memandangkan mereka prihatin dengan nasib kucing yang menjadikan kawasan itu habitat mereka.

merlimau by election Said BakarSelain itu, sebuah menara tinjau juga akan dibina bagi kemudahan dan keselamatan nelayan di muara berkenaan.

Sementara salah seorang nelayan, Said Bakar, 46 berkata, dia terkejut kerana pelan yang dilukis mengenai pembinaan jeti itu diterima oleh Mohd Najib dan Mohd Ali.

"Idea ini dihasilkan oleh pera nelayan bersama-sama dan kami sangat terharu kerana ia mendapat perhatian.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada pihak terbabit kerana memberi ruang kepada para nelayan menaikkan rezeki.

"Semoga impian kami untuk mendapat penempatan nelayan yang tercanggih di Melaka dapat direalisasikan," katanya.

merlimau by election Kamedah Md ZinDi samping itu, masyarakat peniaga turut melahirkan harapan sama, mahu pendapatan mereka meningkat sempena Merlimau menjadi tumpuan oleh pelbagai masyarakat luar.

Antara yang melahirkan harapan itu, seorang peniaga warung di tepi jalan, Kamedah Md Zin, 53, yang mengharapkan peniaga putu piringnya meningkat dari segi permintaan sekaligus beroleh pendapatan berganda.

"Memanglah, mak cik harap orang ramai akan mengunjungi Merlimau ini sepanjang proses kempen pilihan raya nanti. Mak cik juga ingin melihat pendapat meningkat daripada biasa," katanya.
Semakin dapat sambutan

Tidak ketinggalan turut meluahkan hasrat sama, seorang peniaga makanan tradisional, Puttree Md Jani, 41, yang mengharapkan hasil jualannya semakin mendapat sambutan.

merlimau by election Puttree Md Jani"Dengan adanya ramai pengunjung luar, diharapkan hasil jualan termasuk kuih-kuih tradisional akan semakin mendapat sambutan sekaligus meningkatkan pendapatan kami sekeluarga," katanya.

PRK Dun Merlimau juga turut menyaksikan kerajaan tetap menitik beratkan soal pendidikan apabila mengumumkan peruntukan kira-kira RM4 juta bagi pembinaan dua buah sekolah baru iaitu Sekolah Kebangsaan Ayer Merbau dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Merlimau.

Selain itu, beberapa batang jalan dan pelbagai kemudahan awam kini dalam proses dinaikkan taraf bagi manfaat semua masyarakat khususnya di dalam Dun Merlimau.

Meskipun penamaan calon belum diadakan, namun rata-rata pengundi dikatakan sudah membuat pilihan mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...