Friday, July 25, 2008

MB: Isu Terengganu guna Mercedes ganti Perdana selesai

mStar Online
25-07-2008 06:03:15 PM

KUALA TERENGGANU: Menteri Besar, Datuk Ahmad Said menganggap isu berhubung pembelian 14 Mercedes Benz E200 Kompressor bernilai RM3.43 juta untuk kegunaan anggota exco kerajaan negeri Terengganu telah selesai selepas beliau mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Kata Ahmad, dalam pertemuan dengan kedua-dua pemimpin tertinggi negara itu selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Kuala Lumpur, ketiga-tiga mereka mencapai persefahaman bahawa isu berkenaan sudahpun selesai.

Namun, ketika ditanya sama ada kerajaan Terengganu dibenarkan menggunakan kereta Mercedes sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri, beliau enggan mengulas sebaliknya meminta media membuat tafsiran sendiri.

"Selesai ikut pandangan kami bertiga, jadi tidak perlu ulas lagi. Tengkoklah perkembangan terbaru... buatlah tafsiran sendiri," katanya selepas merasmikan mesyuarat Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri wakil Rakyat (Serikandi) di sini hari ini.

Ahmad tetap mempertahankan keputusan kerajaan negeri membeli kereta Mercedes tersebut dan menyatakan pelbagai pihak termasuk menteri besar negeri lain bersetuju dengan pandangannya bahawa penyenggaraan Proton Perdana V6 Executive terlalu tinggi.

"Saya merasakan bahawa kita sebagai kerajaan bertanggungjawab terhadap rakyat. Kita bukan hendak menunjuk-nunjuk atau membazir wang rakyat tetapi pembelian kereta Mercedes ini dilakukan bagi menjimatkan perbelanjaan tahunan kerajaan negeri," katanya.

"Ya, kami (Abdullah dan Najib) telah mencapai kata putus dalam soal ini ketika pertemuan di Pusat Dagangan Dunia Putra, isu ini telah selesai dan saya tidak boleh mengulas lanjut," kata beliau.

Tiga hari lepas, pejabat Menteri Besar Terengganu dalam satu kenyataan memberitahu, kerajaan negeri itu terpaksa membayar kos yang tinggi untuk menyenggara kereta nasional itu sejak 2004 hingga sekarang.

Kos senggaraan yang tinggi itu dijadikan alasan oleh Ahmad Sbagi meluluskan pembelian 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu.

Pembelian kereta Mercedes itu yang berharga RM245,000 sebuah adalah untuk kegunaan 10 Anggota Exco kerajaan negeri, sebuah untuk Speaker Dewan Undangan Negeri dan tiga lagi untuk Setiausaha Kerajaan, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang negeri.

Ekoran isu itu, sejak kelmarin, Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah mengambil keterangan daripada empat pemandu Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu berhubung kos penyenggaraan Proton Perdana V6 Executive yang terlalu tinggi.

Enam pegawai BPR berkenaan telah datang ke Wisma Darul Iman, pusat pentadbiran kerajaan Terengganu, sejak petang kelmain dan pagi semalam bagi mengambil dokumendokumen berkaitan untuk diteliti.

Ahmad juga menyambut baik tindakan BPR yang memulakan siasatan dalam berkenaan.


aku jamin jika kes ini dilakukan oleh negeri Pakatan Rakyat, sure isu ni takkan selesai. senangnya cara nak selesaikan masalah. Duit tu duit rakyat !!!! bukannya hasil kutipan yuran UMNO.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...