Sunday, July 27, 2008

Pemimpin T'ganu Kurang Senang Laporan Media Berhubung Isu Mercedes

27 Julai, 2008 13:25 PM

KUALA TERENGGANU, 27 Julai (Bernama) -- Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata ahli politik perlu bersikap positif berhubung peranan yang dimainkan media dalam melaporkan sesuatu isu sehingga mendapat perhatian umum.

"Media hanya melaporkan dan kita mesti lihat laporan itu secara positif kerana apa sahaja yang melibatkan rakyat sudah tentu rakyat ingin tahu. Ini peranan media.

"Seperti apa yang disebut oleh falsafah Perancis, dalam negara yang mengamalkan demokrasi, media adalah "estet keempat" iaitu organisasi keempat terpenting dalam masyarakat," katanya selepas menghadiri majlis ramah mesra Menteri Besar Datuk Ahmad Said dengan pemimpin empat peringkat Bahagian-bahagian Umno negeri itu di sini malam tadi.

Dalam konteks itu, Ahmad Shabery berkata semua pihak perlu mencari jalan penyelesaian terbaik, misalnya PROTON, pengeluar kereta nasional, mesti memperbaiki mutu kenderaan yang dikeluarkannya kerana sebagai kereta yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin negara, tahap keselamatannya perlu dipertingkatkan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sikap segelintir pemimpin di negeri itu yang kurang senang terhadap pendedahan media berhubung isu penggunaan Mercedez E200 Kompressor oleh kerajaan Terengganu sebagai kenderaan rasmi bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive.

Isu itu timbul apabila wartawan bertanyakan soalan mengenai isu itu kepada Menteri Besar selepas majlis itu.

Mereka yang hadir dalam sidang akhbar itu mempertikaikan wartawan yang menyiarkan isu berkenaan dan menganggap tahap kredibiliti golongan itu rendah dan soalan yang ditanya berhubung perkara tersebut tidak bertaraf nasional dan antarabangsa.

"Wartawan pun kena belajar tanya soalan...biar "kelas" sikit. Isu benda-benda (apa jua isu) biar nasional, biar antarabangsa punya soalan," kata seorang daripada pemimpin terbabit.

Semasa soalan itu diajukan, Ahmad kelihatan tenang tetapi beberapa pemimpin negeri mencelah dan meluahkan perasaan tidak puas hati berhubung tindakan media memainkan isu penggunaan Mercedes.

Seorang lagi pemimpin terlibat mempersoalkan tindakan sebuah akhbar tempatan yang melaporkan isu berkenaan di muka hadapan akhbar tersebut pada Ahad lepas sehingga ia menjadi besar dan menimbulkan polemik yang melibatkan perhatian umum.

"Saya lihat kualiti wartawan kita bila buat soalan...apa yang awak semua mahu. Adakah (berita) dipantau oleh pengarang atau memang awak fikir berita ini (penggunaan Mercedes) baik untuk rakyat atau kerajaan," soalnya.

Bagi pemimpin berkenaan, isu pembelian Mercedes itu yang melibatkan perbelanjaan lebih RM3 juta adalah jumlah yang kecil bagi perbelanjaan sesebuah kerajaan negeri dan beliau hairan mengapa ia diperbesar-besarkan.

"Awak fikir RM3 juta beli Mercedes ini besar sangat bagi sesebuah negeri. Apa pendapat wartawan? Kenapa tidak paparkan perkara-perkara yang positif. Cuba anda jawab," katanya.

-- BERNAMA

RM3 Juta memang lah tak besar bagi orng UMNO, tapi bagi rakyat terutamanya golongan miskin dah boleh beli berapa kampit beras?
Inilah mentaliti pemimpin BN.

1 comment:

Anonymous said...

Kamu ingat mat said peduli semua tu?
Yang mustahak ...nak pakai Mercedes. Dia orang ni lupa sapa yang letakan mereka disitu.
Dulu aku pangkah kerajaan.
Lain kali, sorilah.
Kalau cerdik dah tak boleh diajar bodoh dah tak dapat diikut buat apa buang masa lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...