Monday, August 18, 2008

100 Mahasiswa Berhimpun Di Parlimen Mohon AUKU Dihapus - BERNAMA

18 Ogos, 2008 15:17 PM

KUALA LUMPUR, 18 Ogos (Bernama) -- Kira- kira 100 mahasiswa institusi pengajian tinggi dari seluruh negara mengadakan perhimpunan aman di hadapan pintu masuk Parlimen di sini bagi mendesak supaya Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) dihapuskan dan bukannya setakat dipinda.

Kumpulan pelajar yang bergelar Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA) itu memakai pakaian serba hitam berarak menuju ke hadapan pintu masuk Parlimen pada pukul 9.15 pagi sambil membawa sepanduk yang antaranya tertulis "GMMA Bantah Pindaan Kosmetik AUKU".

Koordinator GMMA Ridzuan Muhamad berkata pindaan akta itu hanya untuk memuaskan hati pihak tertentu tanpa memberi kebaikan kepada mahasiswa secara keseluruhan.

Perhimpunan itu berakhir selepas Ridzuan menyerahkan satu memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Idris Haron di perkarangan bangunan Parlimen kira-kira sejam selepas itu.

Idris pula berkata pindaan AUKU akan dibahaskan oleh di Parlimen sedikit masa lagi, dengan mengambil kira juga pandangan mahasiswa.

-- BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...