Saturday, August 9, 2008

Pulau Jawa Akan Kehabisan Air Pada Tahun 2030, Kata Pakar - BERNAMA

09 Ogos, 2008 14:40 PM

BANDUNG, 9 Ogos (Bernama) -- Pulau Jawa yang kini dihuni 163 juta orang akan kehabisan bekalan air bumi pada tahun 2030 akibat kerosakan alam sekitar di sepanjang daerah aliran sungai, kata Ketua Pusat Pengelolaan Alam Sekitar Pulau Jawa, Sudarsono.

Beliau berkata perubahan dalam penggunaan tanah yang agresif di kawasan berkenaan juga tidak membantu dalam menangani keadaan itu.

"Dengan jumlah penduduk 163 juta orang dan lemahnya sokongan terhadap perlindungan alam sekitar serta pemulihan kawasan yang rosak, maka sedikit demi sedikit, tetapi pasti, kekurangan air benar-benar akan terjadi," katanya sebagaimana yang dipetik oleh agensi berita Antara, Sabtu.

Menurutnya beberapa langkah sedang diatur untuk menghadapi krisis air itu termasuk dengan memperbaiki 13 daerah aliran sungai di sepanjang Pulau Jawa, antaranya di Brantas, Serayu, Cisanduri, Cidano dan Jatunselung.

Beliau berkata kerosakan paling serius berlaku di daerah Jawa Barat dan usaha pemulihan kawasan di terjejas juga tidak memberikan hasil yang memuaskan, termasuk akibat penanaman pohon jati, yang secara ekologi tidak dapat menyerap air.

-- BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...