Friday, July 11, 2008

Keputusan PM elak Umno berpecah

Petikan: Malaysia Kini

Muda Mohd Noor | Jul 11, 08 4:31pm

Beberapa pemimpin Umno bahagian menganggap peralihan kuasa dari Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak boleh menyelamatkan Umno daripada dilanda perpecahan.

Ketua Umno bahagian Jasin, Datuk Mohd Said Yusof berkata, dalam keadaan Umno bermasalah, sebarang pertandingan akan menyebabkan parti berpecah.

"Kalau presiden sendiri telah memilih penggantinya, kita sebagai ahli kena taat kepada keputusan tersebut. Ini budaya orang Melayu, kita tidak lawan ketua.

"Pengumuman awal itu juga boleh mengelak berakunya perpecahan di kalangan ahli," katanya ketika diminta mengulas keputusan Abdullah menyerahkan jawatan perdana menteri dan presiden Umno kepada Mohd Najib pada Jun 2010.

Abdullah mengumumkan demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno dan memberi taklimat khas kepada ketua bahagian dari seluruh negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam.

Sementara itu, ketua Umno bahagian padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin pula berkata, pelan peralihan kuasa tersebut memang baik.

Bagaimanapun, katanya, terserah kepada cawangan dan bahagian untuk menentukan kepimpinan parti.

Hak ahli memilih

Katanya, ahli Umno telah memberi kepercayaan kepada perdana menteri dan timbalannya semasa pilihanraya umum lalu, tetapi keputusannya tidak seperti yang diharapkan.

"Cara yang paling baik ialah membenarkan demokrasi berjalan dalam umno kerana ia akan menguatkan parti," katanya.

Ketua Umno bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee juga bersetuju hanya ahli yang boleh menentukan kedudukan seseorang di dalam parti.

"Bagaimana kalau pilihan perdana menteri itu tidak digemari oleh ahli? Akan berjayakan pelan peralihan ini?," katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda Umno Selangor, Syukur Idrus berkata, keputusan yang dibuat oleh kedua-dua pemimpin tertinggi itu sangat baik untuk parti dan negara.

Katanya, tindakan peralihan itu adalah untuk menjaga perpaduan parti terutama dalam keadaan di mana musim pemilihan parti hampir tiba.

"Saya berharap ahli-ahli Umno dapat menerima peralihan tersebut dan tidak lagi membuat desakan supaya Abdullah berundur," katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...