Friday, July 11, 2008

Sms Izzah jam 4 pagi

Petikan: Blog Che Gu Bard

Semalam tidak kurang dari 9,000 orang memenuhi Dataran Muhibbah, Kg. Ismail, Ampangan, Seremban untuk mendengar amanat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ramai yang datang hampa dan ramai yang pulang awal kerana tidak boleh masuk ke dalam. Kawasan padang dan jalan masuk sudah padat.


Sepatutnya program malam semalam diadakan di padang Taman Jasmine, Senawang yang lebih luas dan selesa. Namun oleh kerana permit tidak di keluarkan program terpaksa dialihkan ke Dataran Muhibbah, Ampangan. Rupanya di Taman Jasmine, Senawang tempat yang sepatutnya program diadakan telah dianjurkan program 'terkejut' oleh Umno Rembau yang menggunakan nama 'Belia'.Program Forum Perdana ceramah Datuk Sheikh Muzaffar secara mengejut telah diadakan di situ. Berbeza dengan program kita, program 'Umno' di Taman Jasmine persiapanya 'grand' sekali. Khemah - khemah yang cantik memenuhi padang, kerusi yang banyak dan pentas serta P.A system yang canggih. Namun menurut laporan yang diperolehi kehadiran amat mengecewakan. Itupun sudah dipunggah pelajar tabika dan turut dibawa dengan bas ialah pelajar ILP, Rembau.

Ini bukan kali pertama ketika YB Nurul Izzah turun ke Taman Jasmine, Umno secara tergesa - gesa juga telah menurunkan menantu Pm untuk 'merasmikan' Surau Taman Jasmine yang tidak siap, dan kali ini kononya untuk menggagalkan program Bersama Anwar Ibrahim, Umno Rembau membawa turun orang dari angkasa lepas.

che'GuBard ingin mengucapkan penghargaan kepada semua petugas yang bertungkus lumus dari mula hingga selesai majlis. Bayangkan petugas dan menghantar dan menampar beribu handbill dan poster hebahan tetapi terpaksa membuatnya semula kerana lokasi bertukar. Jalan masuk yang sempit di Dataran Muhibbah semalam juga begitu menguji tenaga muda PAKATAN. Tanpa tentera merah (unit amal) yang cekap mengawal keadaan sudah tentu keadaan kelam kabut. Jentera keADILan Rembau juga antara tulang belakang semalam.

Selain ucapan pemimpin semalam yang menarik perhatian ialah pengumuman saudara S.Muliadi keluar Umno menyertai keADILan.(sila rujuk posting yang lepas sila klik). S.Muliadi pada 2 Julai lepas beliau bersama beberapa teman kepimpinan 'bawahan' Umno telah bertemu teman - teman keADILan di Rembau. Isunya : inginkan kepastikan duduk perkara 'kes liwat'. Selepas diterangkan beliau dan beberapa teman - teman Umno ini menyatakan kekecewaan. Mereka berkongsi pengalaman betapa susahnya mereka mempertahankan Umno semasa kemuncak reformasi 1998/1999. Pada ketika itupun bukan semua orang Umno percaya tetapi atas nama pertahankan Umno dan Melayu mereka berdepan dengan caci maki rakyat, sehinggalah Umno kukuh semula selepas PRU 11. Namun ketika rakyat berdepan dengan perbagai masalah sekali lagi nampaknya pemimpin Umno tidak mempelajari sejarah. Konspirasi ke dua berlaku.

Katanya " Jika benar Anwar ditakuti bukan dengan cara fitnah perlu dibuat, Umno sebagai parti pemerintah perlu melawan Anwar dengan menumpukan mengurangkan derita rakyat, tetapi seolah fitnah ini bukan sahaja menghalang Anwar tetapi mengalihkan perhatian rakyat yang menderita"

Beliau memberikan amaran "Kami takut Umno akan terus hilang sokongan bawahan dan kami juga sudah mula bosan untuk mempertahankan Umno...pemimpin buat 'taik' kami mena cuci...tetapi bila tang sonang dio sapu.."

Dalam perjumpaan itu saya mencadangkan jika demi perpaduan Melayu dan pembelaan rakyat apakata kita buat sidang media bersama, ramai yang kelihatan agak ketakutan tetapi Naib Ketua Pemuda Cawangan Widuri, S.Muliadi yang merupakan seorang peniaga Restoran menyatakan kesediaan.

Maka 3 Julai satu sidang media bersama dibuat. Rakaman gambar dari sidang media tersebut yang merakamkan gambar beliau bersama Norazizi Aziz, Penyelaras keADILan (Penaja) Rembau cukup menyentak ramai. Lengkap beruniform Umno dan keADILan. Walaupun mereka pimpinan kecil tetapi ada harapan pembelaan isu rakyat melangkaui parti politik.

Dalam sidang media tersebut S.Muliadi turut menyatakan kesetiaanya pada Umno dan apa yang dilakukan adalah demi melihat Umno terus gah bermaruah.

Namun 2-3 hari selepas itu saya dihubungi oleh teman - teman memaklumkan bahawa S.Muliadi teruk di caci maki oleh Pemimpin Umno atasan. Malah perniagaanya turut terganggu. Pemimpin Umno menuduh di dibayar oleh Anwar.

Pada 5 Julai saya menemuinya bertanyakan khabar. Dia mungkin malu dengan sikap pemimpin Umno atasannya lantas menyembunyikan apa yang berlaku. Dia mengatakan semua ok.

Namun pada 7 Julai dia sendiri menghubungi saya bertanyakan benarkah Anwar akan ke NS untuk berceramah. Saya bertanya kenapa..? Dia menyatakan "Nampaknya tiada tempat bagi orang yang ingin menyatakan kebenaran dalam Umno" Beliau di tekan dan di asak selepas membuat kenyataan.

Beliau mengatakan hasrat untuk bersama keADILan dan turut di ikuti beberapa teman Umno, tetapi takutkan tekanan Umno yang teruk yang lain hanya menghantar borang sahaja.

10 Julai, petang sebelum ceramah berlansung saya bertemu beliau di tapak ceramah. Ternyata beliau masuk dengan semangat kerana menurut teman keADILan Rembau, S.Muliadi dan teman - teman baru dari Umno itu sejak tengahari begitu bersemangat membantu kerja persiapan tapak.

Jam 7.00 malam saya membawa beliau untuk bertemu sendiri Anwar Ibrahim yang singgah bersolat Mahgrib di rumah seorang teman di Seremban Selatan. Saya perkenalkan kepada Anwar Ibrahim. Anwar mengucapkan tahniah kepadanya. Sebelum membawa dia semula ke tapak ceramah Anwar berpesan sedia 'berjuang' ...perniagaan dan banyak akan terganggu tetapi percayalah rezeki di tangan Allah...anak muda harus berani nyatakan sikap sekali melangkah pantang undur.... tetapi jangan khuatir saudara masuk masa yang betul.. kita sudah hampir dengan Putrajaya.

Malam itu S.Muliadi naik pentas di depan Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap dengan uniform Pemuda Umno Rembau. Hadirin terpaku melihat seseorang berunifrom logo besar pemuda Umno dijemput berucap. Namun selepas dia membuka sendiri baju Umnonya dan secara simbolik disarungkan baju kemeja berlogo keADILan, hadirin ramainya berdiri menjerit reformasi dan hancur Umno.

Ayat S.Muliadi malam itu mungkin tidak beraba jelas kedengaran kerana penuh jeritan hadirin tetapi apa yang paling menarik ialah.... "jika dalam Umno tidak ada tempat untuk orang menyatakan kebenaran.... jika menyatakan pendapat dan kebenaran merupakan dosa dalam Umno... saya dengan ini istihar keluar Umno dan mengajak kawan - kawan lain turut menyatakan sikap secara terang mahupun sembunyi... sertai perjuangan rakyat..."

Selepas semuanya selesai. Saya cuma sampai ke rumah sekitar jam 4.00 pagi. Baru sahaja nak merebahkan badan telefon bimbit berbunyi, sms masuk. Terkejut sms dari YB Nurul Izzah Anwar.

Petikan sms " Salam sejahtera Teman2 seperjuangan, 10 tahun lalu ayah telah difitnah. Rakyat ditekan dan dipijak. Keluarga juga saya juga telah dizalimi & diaibkan dengan tuduhan jijik dan palsu hanya untuk memenuhi nafsu pemimpin yang tamak & gila kuasa. Hari ini pemerintah cuba menggunakan tektik yang sama. Ayang yang bangun mempertahankan negara dan membela nasib rakyat, cuba disekat dengan fitnah yang sama. Cuma watak yang berbeza. PERANG TELAH BERMULA DAN LEMBAH PANTAI MENJADI MEDAN TEMPUR PERTAMA. Jam 8.30 malam ini saya akan hadir sendiri di Padang Bola PPR Kerinchi, Pantai Dalam, untuk menyampaikan suara hati bersama pemimpin2 lain bagi mendedahkan kospirasi yang berlaku. Saya seru semua pendokong yang dikasihi untuk bangun dan turut hadir. Negara perlu diselamatkan. Rakyat perlu dibela. Salam Kasih dari saya-Nurul Izzah Anwar" (4.31 am 11/07/08)

Kali ini pendekatan tidak perlu bertahan. Pendekatan perlu "ofensive" - TERANG DAN SERANG, dalam seminggu ini juga sudah banyak pertemuan dibuat ...ramai teman aktivis reformasi jalanan yang sudah senyap mula bangkit kembali.... malah teman - teman webmaster yang satu ketika dulu (sebelum kehadiran blogger's) pernah menanggung risiko membina kebangkitan rakyat menerusi media internet turut sedang diperingkat terakhir untuk mempertimbangkan memulakan langkah.

Yang pasti dahulu Izzah yang cekal tetapi keanakan tidak keseorangan dan kini juga Izzah yang sudah bergelar YB pasti melangkah matang dan garang juga tidak keseorangan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...