Thursday, July 3, 2008

Musang dan Bapak Ayam?

Sumber: Laman Marhaen


Dua tiga kerat kawan2 ada dok sms dan email aku mengasak tanya apa yang aku tau pasai drama rtm yang diulang tayang sekarang ni? Terus terang aku cakap, aku tau apa yang semua orang tau. Apa yang rakyat tau. Aku tatau apa yang orang tak tau. Setakat ini, itu sahajalah tahap pengetahuan aku.

Dan depa dok tanya lagi, apa yang hang tau pasai saiful? Aku reply pendek "cukup untuk aku tau yang budak ni, secara peribadi aku dan dia, tak bulih pakai langsung".

Tapi biasala, manusia. Memang tak puaih dengan jawapan pendek2. Depa nak jawapan tepat. Jawapan penuh. Jawapan yang boleh puaskan hati. Jawapan yang kalau boleh mengikut spesifikasi pegawai penyiasat polis cawangan khas. Dan kebanyakan soalan mereka selalunya disimpulkan "kalau dah tau, pasaipa tak habaq?".

Pertamanya, biaqla aku jelaskan bahawa perkara ni dah pun dihabaqkan. Dalam intenet la ni semua dah tau kata benda ni dah sampai ke makluman office Anwar. Even uncle Din pun dah quote dalam blognya bahawa depa berhati2 dengan musang ni. Masalahnya di sini ialah benda2 macam ni dihabaqkan oleh orang luaq. Orang yang tadak kena mengena dengan office. Untuk pengetahuan, bukan maklumat saiful ni saja dihabaqkan kepada office, malah aku pasti ratusan malah ribuan lagi maklumat telah disampaikan kepada office tentang pelbagai perkara tentang identiti individu2 yang ada dalam office, parti, pakatan dan sebagainya. Soalannya, nak kita laboh, tendang, terajang dan taicikan semua manusia2 ni ka? Dapat2 info terus pecat, belasah, dan letupkan dengan c4? Nak kena buat lagutu ka?

Tambah2 bila info disampaikan daripada orang luaq. Dan sebagai boss, hang convince dengan orang luaq atau orang dalam? Bila orang yang hang tak kenai mai dok cerita kat hang keraguan peribadi staff hang, hang nak belasah terus staff hang? Mesti la hang tanya dulu semua staff macamana budak saiful ni? Mungkin jawapan dari staff kata saiful tuang teh tak pernah melimpah masuk dalam piring, angkat bag tak pernah mengah, dan talipon tak pernah tak dijawab. Maka boss besar mendapat reply yang "OK".

Saiful tak bekerja di bawah anwar, dia bekerja membantu staff office anwar. Ibrahim Yakob. Manusia aneh yang mintak CV semua orang yang nak jumpak Anwar. Aku tataula samada semua orang dia mintak CV, tapi yang aku boleh pastikan, dia mintak CV semua pimpinan AIC yang nak berjumpa Anwar. Mintak CV??? Enough about Pak Brahim, mungkin bukan dia yang mintak agaknya. Tapi aku berani kerat jari bukan Anwar yang mintak. Lagipun Anwar memang dah kenal lama dengan pimpinan AIC. Akhirnya pertemuan berjaya juga diaturkan tanpa sebarang CV dihantar setelah Anwar menerima permintaan AIC dengan menjemput sendiri AIC bertandang ke rumahnya , berbincang sambil minum teh dan coq badak. Walaupun agak aneh sebab pertemuan tertutup tu juga dihadiri oleh saiful yang tanpa dijemput , mengambil tempat di meja perbincangan.

Ok, berbalik kepada "kalau dah tau, kenapa tak belasah?". Aku jawab ringkas sekali lagi : kita membenci ISA - akta yang membenarkan tangkapan (baca HUKUMAN) tanpa siasatan. Adakah siasatan telah dibuat terhadap saiful sejurus mendapat maklumat? Ya. Adakah siasatan telah membuat kesimpulan yang memuaskan untuk memecat saiful? Aku tatau, tapi pada hari pertemuan AIC dan Anwar (lihat laporan AIC), saiful masih lagi berada di situ membantu menuang teh dan menyusun piring di atas meja. Sebagai seorang majikan, kita tak boleh memecat tanpa sebarang bukti salahlaku serious. Sehingga hari terakhir, saiful masih berjaya menuang air teh tanpa melimpah ruah ke piring. Dan susunan coq badak dalam pinggan pun masih konsisten, tujuh bijik setiap pinggan. Kalau aku sebagai majikan, aku tak boleh pecat dia lagi hanya sebab dia bergambar dengan P.A Najib dan mendengar laporan dari orang luar. Itu lah alasannya. Bertindak secara profesional.

Cerita tentang saiful ni mendapat perhatian selepas berlakunya laporan polis. Terdapat mala fide terhadap tindakannya kerana ada amaran2 awal. Ianya dikuatkan lagi dengan akuan rahimi osman dalam akhbar Suara Keadilan, seorang lagi "bell boy" yang membantu Anwar ketika semua staffnya mengambil bahagian dalam PRU12 baru2 ini. Seperti yang dilaporkan, rahimi mengesahkan dia mengetahui kelibat musang ini dan mempunyai bukti2 kukuh untuk membuktikan bahawa kes ini mempunyai mala fide. Rahimi osman adalah sahabat baik kepada saiful musang.

Laporan2 internet melegarkan bahawa mereka akrab dari sekolah lagi, terpisah seketika, dan kembali bersatu tak kala semua sibuk berperang.
Rahimi osman, seperti yang dilegarkan di ruang maya, dikatakan "meletak jawatan dan ingin menumpukan kepada bisnes korporatnya" berkuat kuasa lebih kurang bulan lepas. Bermula daripada seorang anak muda yang tiada hala tuju dan certificate, diberi kepercayaan membantu pejabat Anwar tak kala sibuk dengan PRU12, kisahnya berakhir dengan kereta mewah siap dengan driver. Baju mahal siap dengan kafling. Kalau dilihat, rahimi lebih "berjaya" daripada Anwar itu sendiri. Dia lebih "berjaya" daripada semua yang pernah bekerja dengan Anwar.

Apa yang aku cuba timbulkan di sini? Sebenarnya aku sekadar menimbulkan kerisauan terhadap kawan aku sorang lagi ni. Aku tak berkawan baik dengan saiful. Dia kawan baik orang lain. Tapi aku berkawan baik dengan rahimi osman yang bersama2 dengan beberapa rakan lain membina AIC. Aku mempunyai asas yang kuat untuk enggan melihat dia sebagai seorang hero di kala ini. Sekurang2nya tidak buat masa sekarang.
Sebab di kala musang sibuk mengintai ayam, bapak ayam tersengih mengira keuntungan…

matkeri
http://www.jahilgoblog.net

03.07.2008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...