Monday, July 21, 2008

M.P.A.J 0h… M.P.AJ

Petikan Blog Parlimen Ampang

Bocor itu yang saya dapat ungkapkan setelah menghadiri mesyuarat selama 4 jam yang di adakan oleh Jawatankuasa Perlesenan Dan Pembangunan Usahawan. Mesyuarat yang julung kalinya diadakan dengan kehadiran ahli majlis yang baru serta Puan Hajah Zuraida yang hadir secara mengejut banyak yang dapat saya simpulkan di sini.

Mesyurat ini yang pada mulanya tenang mebincangkan mengenai isu perlesenan bertukar hangat apabila maklumat yang lengkap di persembahkan. Apa yang menjadi tanda tanya bagi saya adalah bagaimana seorang boleh menganjurkan lebih dari satu pasar malam ? Buat pengetahuan cawangan UMNO sahaja telah mengelolakan lebih dari 8 daripada 27 pasar malam ini bermakna tidak termasuk J.K.K.K.

Umno Cawangan Cahaya Indah 101 petak, Umno Pandan Jaya 480 petak, MCA Cawangan Tmn Maju jaya 412 petak, Umno Pandan Indah 240 petak, Umno Cawangan Taman Sri Raya 22 petak, Umno Cawangan Cheras Baru 105 petak, Umno Cawanagan Rumah Pangsa Kosas 16 petak, Umno Cawangan Lembah Jaya 315 petak-Sumber M.P.A.J.

Isu yang turut hangat di bangkitkan adalah mengenai isu kutipan pasar malam, siapa yang berhak untuk mengutipnya. Ada Ahli Majlis yang mencadangkan agar kutipan itu di buat terus oleh M.P.A.J dan Pasar Malam ini di kelolakan sendiri M.P.A.J agar sistem perancangannya adalah lebih tersusun dan sistematik untuk melangkah ke Ampang yang lebih maju. Untuk apa di berikan kontrak ? Semata-mata untuk menjaga hati pihak tertentu ? Atau takut terhadap kuasa yang di perolehi kerajaan lampau ? JIka begitulah caranya bagaiman ingin mewujudkan P.B.T yang efektif ?

Ahli majlis juga mempertikaikan isu sampah dan penyusunan pasar malam yang tidak terancang dan menggangu persekitaran. Selain itu isu kios-kios serta medan selera juga di bangkitkan di mana kontrak dan perlesenan di berikan tetapi seperti di Ali Babakan dan mengutip untung atas angin.

Puan Hajah Zuraida juga mencadangkan agar caj yang di kenakan di kurangkan ekoran masalah kemeseletan dan kadar inflasi yang semakin meningkat. Caj yang pada masa kini perlu di kurangkan kerana terlalu membebankan peniaga. Antara caj yang perlu di tanggung peniaga adalah caj lesen, sewaan petak dan caj pembersihan. Mengapa perlu di bebankan peniaga ? Mereka pun bukan nya senang ? Mereka hanya berniaga.

Masih banyak yang ingin di bongkarkan, di harap dengan perlantikan Ahli Majlis yang baru dapat membetulkan keadaan dan menampal semula apa yang telah bocor atas kepimpinan masa lampau.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...