Friday, July 4, 2008

Telunjuk Lurus Kelingking Berkait

Sumber: Blog Dr Khir

Monday, June 30, 2008


Kenyataan Timbalan Menteri, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah, semalam (dilaporkan oleh NST -hari ini- 30 Jun 2008, m.s. 11) mengenai tindakan saya meroboh kuil di Rimba Jaya mencerminkan sikap tidak bertanggungjawab beliau sebagai pemimpin kerajaan dan Ketua UMNO Bahagian.

Sepatutnya sebagai pemimpin UMNO yang baik beliau perlu memeriksa fakta sebelum membuat sebarang kenyataan yang bukan sahaja tidak benar malah jelas mempunyai niat jahat.

Saya tidak kisah dikritik mahu pun dicerca oleh sesiapa sahaja jika ia menggunakan fakta yang betul. Malangnya apa yang diperkatakan oleh Timbalan Menteri adalah tidak benar.

1. Kes kuil Rimba Jaya telah dibawa ke Mahkamah sejak tahun 1998 lagi. Ia dibina secara haram atas tanah persendirian. Kerajaan negeri telah membuat perbincangan dengan pentadbir kuil dan mereka bersetuju menerima pampasan sebanyak RM 40 ribu dan juga diberi tapak baru.

2. Keputusan merobohkan kuil Rimba Jaya adalah keputusan Mahkamah bukannya keputusan saya mahu pun kerajaan negeri. Mahkamah memutuskan kuil dan setinggan disitu hendaklah diribohkan. Mahkamah telah menolak rayuan 11 orang penduduk yang enggan berpindah.

3. Saya, selaku Menteri Besar ketika itu, kerajaan negeri dan Majlis Bandaraya Shah Alam hanya melaksanakan keputusan Mahkamah.

4. Proses perobohan dilakukan oleh MBSA dua hari sebelum Deepavali. setinggan, Surau telah dirobohkan. Sampai sahaja di pagar kuil, Hidraf telah membantah dan mengadakan demontrasi. Saya menangguhkan penguatkuasaan tersebut apabila Datuk Seri Samy Vellu minta diadakan perbincangan terlebih dahulu.

5. perbincangan pada hari tersebut berlangsung di Hotel Bluewave, Shah Alam. Ia dilakukan bersama antara YAB Perdana Menteri, Datuk seri Abdullah Ahmad Badawi, DS Samy Vellu dan saya.

6. Keputusan yang dicapai ialah kuil akan diroboh dua hari selepas Deepavali. Ia perlu dilakukan oleh Jawatankuasa kuil sendiri. Samy Vellu turut bersetuju dengan keputusan ini kerana keputusan merobohkan setinggan di Rimba Jaya merupakan keputusan Mahkahmah Rayuan.

7. Bagaimanapun kuil tersebut tidak diruntuhkan dua hari selepas Deepavali seperti yang dipersetujui. Kuil tersebut hanya diruntuhkan oleh MBSA pada pagi 15 November 2007, 10 hari selepas Deepavali. Ini pun setelah Datuk Seri Samy Vellu menelefon saya pada malam tersebut kerana beliau khuatir kemungkinan isu kuil ini akan menjadi lebih sukar kerana sudah dikuasai oleh Hindraf.

8. Semua fakta ini boleh diperolehi daripada Datuk Bandar Shah Alam.

9. Justeru kenyataan Datuk Ahmad Husni bahawa saya tidak menghormati kaum India dengan merobohkan kuil sebelum Deepavali bukan sahaja tidak benar malah berunsur menipu. Malahan dibawah pentadbiran saya, Selangor merupakan negeri pertama yang mewujudkan beberapa insentif khas untuk belia India termasuk peruntukan khas bagi membolehkan mereka melanjutkan pelajaran dalam bidang kemahiran di Inspens. Selangor juga merupakan negeri pertama yang mewujudkan Tabung Pendidikan Anak-anak Pekerja Ladang.

10. Saya tidak berniat memanjangkan isu perobohan kuil ini kerana ia menyentuh banyak pimpinan Barisan Nasional. Saya juga dinasihatkan sebelum ini agar tidak bertelagah di media massa dengan pemimpin UMNO lain.

11. Namun saya fikir adalah penting saya mengulas semula isu ini kerana fakta dan kenyataan yang dibuat tidak benar dan berunsur fitnah.

13. Mungkin beliau menyatakan dengan ikhlas untuk kepentingan parti. Namun buatlah penyelidikan terlebih dahulu sebelum bercakap. Jangan nampak seperti telunjuk lurus tetapi rupanya kelingking berkait.

14. Pesan saya kepada Timbalan Menteri, eloklah bila mahu bercakap ingat pesanan orang tua-tua dahulu, "cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Takut nanti "kerana pulut santan binasa." Jangan sampai kerana mulut parti kacau bilau.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...