Saturday, July 19, 2008

DINOSOR, DNA, NORDIN KARDI DAN ALTANTUYA

Petikan: Laman Marhaen

Itu sudah lama. Kena minta sample barulah. Apa salahnya. Kalau dia betul-betul kata tidak terlibat, bagi sampel. Buat sekarang. Saya hendak tengok.” – Utusan Online.

Petikan kata-kata Perdana Menteri Abdullah Badawi yang dilapor dalam akhbar merujuk kepada sampel DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI).

Kata-kata PakLah itu tidak ada beza langsung dengan soalan Nordin Kardi dan bahas Menteri Kabinetnya, Datuk Shabery Chik dalam debat baru-baru ini. Serupa juga tarafnya dengan kenyataan Syed Hamid Albar juga menteri dalam kabinet PakLah.

Persoalan sekarang, keputusan DNA DSAI telah direkod masa kes 1998 dulu. REKOD DNA itu adalah asasnya bukanya sampel DNA. Bukan persoalan sampel lama atau baru, tetapi rekodnya hendaklah kekal dan unik.

Kalau Negara ini mempunyai sistem pentadbiran yang baik, sepertimana sistem yang Najib yakin itu, kenapa tidak dirujuk kepada REKOD yang telah dibuat dulu.?

Kenyataan Perdana Menteri yang mengatakan sampel DNA itu sudah lama dan memerlukan sample baru adalah amat memalukan Negara.

Seolah-olah sampel itu masih ada tetapi tidak boleh diguna untuk dianalisis kerana lama. Betapa bodohnya kenyataan tersebut, kerana anggota badan Dinosor binatang zaman purbakala pun masih boleh diguna untuk analisis DNA.

Tak adakah think-thank dari Biro TataNegara dan Institut Pemikiran Mahathir yang diterajui Nordin Kardi nasihat kepada perdana menteri dan tokoh-tokohnya supaya bercakap cerdik sedikit sesuai dengan jawatan dan kuasa yang ada, walaupun tak lebih dari mempertahankan kedurjanaan saja.?

Kalau REKOD DNA itu sudah hilang, ia jelas menunjukkan betapa pentadbiran undang-undang dan keselamatan Negara sudah tidak boleh diharap lagi kepada pemimpin yang mentadbir Negara sekarang ini.

Tambahan pula, REKOD kemasukan Altantuya juga dilaporkan hilang yang mana tidak boleh membantu siasatan kes kematiannya yang diletup oleh bom C4 dari Kementerian Pertahanan yang dijaga Najib.

Adalah amat dibimbangi kerana Najib (bakal Perdana Menteri ) berkata bahawa dia yakin dengan sistem!. Sebaliknya keadaan yang berlaku adalah amat tidak menyakinkan!.

muramatsu
United Kingdom

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...