Monday, June 16, 2008

Orang Pertama Cium Tangan DSAI

Menjelang 16 September 2008, tarikh keramat yang dinanti-nantikan oleh berjuta-juta rakyat Malaysia juga oleh masyarakat antarabangsa, khususnya pelabur-pelabur, terutamanya dari Timur Tengah, kita akan dapat perhatikan nanti siapakah orang pertama yang akan tunduk dan cium tangan DSAI .

Semuanya tidak sabar, sudah terlalu lama rakyat Malaysia menanti saat ini, iaitu kemerdekaan ke-2, dari penjajahan UMNO ke atas Negara ku Malaysia tercinta ini. UMNO benih sperma yang lahir dari tulang sulbi Inggeris, bertindak menjadi alat meneruskan dasar penjajah, dalam hampir seluruh kehidupan rakyat Negara ini, soal bahasa, pendidikan, sosial, ekonomi dan segala-galanya.

Manakala hampir tidak ada agensi dan badan kerajaan yang telah diperalatkan oleh pihak pemerintah dan regim UMNO, Polis, badan kehakiman, SPR, JKM, malah segala-galanya, guna bagi tujuan menekan dan menindas rakyat, ya rakyat yang telah memberikan amanah, melalui pilihan raya yang tidak adil.

Akhirnya rakyat terpaksa tunduk dengan kuasa kuku besi pemerintah dan regim UMNO, selama ini dan dulunya, tapi bukan lah untuk selama-salamanya, kerana ianya akan berakhir beberapa detik cuma lagi.

Rakyat tertunggu-tunggu yang beberapa ketika ini, bagi meraikan kemerdekaan kali ke -2 ini, dengan penuh sabar.

Selama ini, bukan sedikit yang sengsara dan merana dalam pemerintahan dan regim UMNO sejak tahun 1957 hingga kini.

Tidak ada permintaan yang sangat besar dari rakyat terbanyak, cuma cukup dengan sara hidup yang mencukupi dan tidak terlalu membebani, seperti yang dideritai sekarang ini. Bukan bunglow mewah menjadi tarikan rakyat, bukan wang berjuta menajdi idaman teramai, bukan kereta besar menjalar di jalan raya, atau pun premis dan gedung-gedung perniagaan yangmelimpah ruah, tetapi cukup dengan makan, minum, persekolahan anak-anak yang tidak terlalu dibebani, juga status kesihatan percuma untuk semua warganya, itu semua sudah lebih dari cukup

Walaubagaimnanapun, ianya mungkin berbeza dari sekelompok manusia, yang sentiasa melihat dan mengintai peluang dan habuan . Mereka-mereka ini yang nanti akan berkejaran mencari dahan baru untuk berteduh, dalam usaha menambah isi katung dan tembolok masing-masing.

Peristiwa DSAI akan dikejar rapat oleh manusia-manusia ini akan dapat kita saksikan jua, siapakah mereka-mereka itu?

Mereka ini terdiri dari golongan yang menyayangi pangkat yang sedang dipegang, yang ingin menambah koleksi harta dan kekayaan dan yang mengekalkan gaya hidup mewah

i. TDM

Sebenarnya tidak banyak pilihan yang ada pada TDM, melainkan datang dan mengucup tangan DSAI. Ini lah orang yang pertama disyakki akan datang, samada ke rumah DSAI atau Pejabat Perdana Menteri .

Terlalu banyak yang disimpan, segala jenis kejahatan dan hampir seluruh kekayaan berada di tangan TDM.

Dengan kesudian DSAI, untuk memaaf dan telah pun memaafkan TDM, maka manusia jenis TDM ini akan melakukan apa sahaja, asalkan harta dan kekayaan yang diambil, sepanjang 21 tahun memerintah, sentiasa selamat, samada dalam pegangannya, anak beranak, anak menantu atau kroni -kroninya.

Tetapi, adakah DSAI dan kerajaan Pakatan Rakyat akan bersedia memaafkan dan MENGHALALKAN semua kekayaan dan harta rakyat yang dirompak itu?

Rakyat terbanyak menuntut setiap sen, harta dan kekayaan tersebut dikembalikan.


ii. Pak Lah

Dengan tempohnya yang singkat, sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri, Cuma 5 tahun, bermula 2003 hingga akhir 2008, rasanya tidak lah banyak harta negara yang sempat dirompak dan dilarikan, bersama anak menantunya.

Kurang lebih, ianya mungkin sekitar 0.1% sahaja, berbanding dengan TDM yang melampaui masa selama 21 tahun. Sebenarnya sudah tidak banyak kontrak-kontrak besar di dalam atau luar negara yang masih tinggal, dan dana-dana yang masih tersimpan di Petronas, KWSP, Tabung Haji, dan lain-lain, hampir sudah kering kontang

Namun begitu, hak rakyat dan harta negara walau sebesar mana pun, harus dikembalikan. Rakyat tetap menuntut hak yang perlu diberikan kepada yang terbanyak dan yang berhak.

iii. DS Najib

Tidak diketahui, sepanjang menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri, banyak mana harta dan kekayaan yang sempat dikumpulkannya.

Tetapi, kalau berasaskan kepada beberapa isu semasa yang terjadi, yang dikaitkan dengan namanya, yang sekiranya terbukti betul dan benar oleh nanti, rasa-rasanya agak besar juga katung yang berjaya dibinanya.

Tetapi oleh kerana beliau tidak pernah diuji dalam pendakaian poltiiknya, seperti yang disebutnya di London beberapa hari lalu, iaitu beliau sanggup dan sabar menunggu hingga berlakunya peralihan kuasa secara tertib, dalam keadaan parti yang kukuh dan kuat, dan beliau berbangga menjadi anak kepada pemimpin yang menubuhkan partinya, maknanya beliau bukanlah boleh dikategorikan sabgai seorang pejuang, sudah tentu tidak ada jati diri dan kekuatan dari dalam, maka apa akan jadi padanya menjelang 16 September nanti?

Sudah barangkali ianya akan terjadi, mungkin beliau orang yang pertama akan tunduk dan mencium tangan DSAI, sebagai tanda hormat dan membina team politik barunya, demi menyelamatkan namanya, hartanya dan juga pangkatnya, semuanya serba mungkin.

iv. Datuk Ahmad Zahid Hamidi

Ini merupakan watak yang paling ingin lihat sendiri. Orang ini kalau tidak silap, ia akan berubah warna dan perangai mengikut keadaan dan tempat. Ianya pernah bersama-sama dengan DSAI, sewaktu dalam UMNO dulu, sebagai Ketua Pemuda, berapi-rapi mempertahankan DSAI. Lepas tu, bungkus sebaik saja dipinjamkan oleh Kem Kemunting, untuk beberapa waktu. Then, bingkas bangun menjadi Jebat menderhaka, menuduh DSAI dengan seribu satu dusta, pokoknya kerana nama, pangkat dan harta. Maka menjadilah ia seorang menteri di pejabat Perdana Menteri.

Tak taulah pulak bagaimana sandiwaranya selepas 16 September nanti. Bagaimana wataknya pula? Bagaimana lakonannya jadi nanti?

Lain-lain pembesar UMNO/BN tu ramai lagi menunggu, dan boleh dikatakan tidak dapat tidak semuanya tidak akan mengelak daripada berbuat demikian, selamatkan diri dulu, kemudian pangkat dan akhirnya harta yang sempat dikumpulkan, selama berkhidmat untuk agama, bangsa dan Negara.

Tidak dapat disenaraikan, ramai dan terlalu ramai, boleh kata semua sekalilah, termasuklah semua menteri seperti hishamudin, khalid, noh, semua menteri besar dan ketua menteri, seperti ghani, mat hasan dan lain-lain.

Selamat menyelamatkan diri, semoga selamat.

Alangkah ada baiknya, sekiranya petugas-petugas Pakatan Rakyat, bersiap sedia dengan tarikh itu, memperlengkapkan semua peralatan dan perkakasan perlu, khususnya video cam, kamera video bagi merakamkan detik-detik manis peristiwa tersebut nanti, bukan apa, Cuma sebagai satu pengajaran dan pedoman bagi 50 tahun akan datang, membawa Negara ini ke era baru, bebas dari semua jenis penjajahan.

- Ulit Mayang (Ulit_mayang@yahoo.com)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...