Saturday, July 12, 2008

NAJIB YAKIN KEPADA SISTEM V

Petikan: Laman Marhaen


Najib dilaporkan sudah bersumpah nafi mengenali altantuya. Kini tinggal dia dengan Tuhan.

Alangkah eloknya kalau Najib juga bersumpah nafikan setiap satu apa yang ditulis dalam akuan bersumpah RPK yang melibatkan namanya itu.

Dilaporkan juga pemimpin-pemimpin kanan UMNO tepuk tangan sebagai tanda yakin kepada sumpah Najib. Tetapi adakah Najib dan pemimpin UMNO yakin kepada sistem bahawa sumpah yang dibuat dalam mesyuarat UMNO itu valid atau tidak samada dalam kontek agama atau undang-undang Negara yang diamalkan?.

Adakah Najib yakin sumpahnya itu sebahagian dari sistem rasmi yang diamalkan dalam Negara?

Laporan bersumpah RPK dilapor dan dibuat mengikut sistem yang diamalkan sekarang. Kalau sumpah Najib itu tidak dilakukan mengikut sistem bagaimana ia boleh nafikan laporan bersumpah RPK?.

Apa yang dikhuatirkan ialah amat malang jika setiap keputusan yang dibuat dalam mesyuarat UMNO dikira sebagai sebahagian dari sistem negara. Atau inikah yang dimaksudkan oleh Najib apabila dia menyebut bahawa dia yakin pada sistem?

Dalam kes yang lebih besar lagi dan hangat kini ialah peralihan kuasa dari Abdullah ke Najib yang diumum oleh Abdullah akan berlaku pada pertengahan 2010. Nampaknya trend ini sudah dijadikan sebahagian dari sistem. Sistem yang diwarisi oleh Mahathir.

Nampaknya Mahathir bukan saja memunah ranahkan sistem kehakiman dan kepolisian Negara, tetapi hal-hal perlantikan Perdana Menteri pun turut terheret sama.

Sekali lagi adakah Najib yakin dengan sistem peralihan kuasa yang diperkenal oleh Mahathir kepada Abdullah itu kini terpakai kepadanya pula?.

Berdasarkan sejarah dan pemerhatian yang dapat dilihat, Mahathir tidak menyerah kuasanya selagi keselamatannya tidak terjamin selepas kuasa diserahkan.

Sebaliknya kini apabila Mahathir dapat mengesan keselamatannya kurang terjamin lalu dia bertindak di luar dugaan seolah mengharamkan sistem yang diciptanya itu hingga memecat dirinya sendiri keluar UMNO.

Berdasarkan trend ini Abdullah juga tentulah akan menyerahkan kuasanya selepas merasa dirinya terjamin untuk berbuat demikian. Oleh yang demikian masa diperlukan oleh Abdullah untuk memastikan dirinya selamat sebelum menyerahkan kepada Najib.

Soalnya adakah proses ini berlaku di atas landasan yang dikatakan sebagai sistem yang rasmi sifatnya?

Bagi UMNO, mereka nampaknya menerima kedua-duanya – sumpah penafian najib dan peralihan kuasa itu sebahagian dari sistem. Soalnya adakah ia ditulis dimana-mana dalam bentuk dokumen sistem yang rasmi?

Ia disoal begini bukan kerana apa melainkan dibimbangi nasibnya jadi seperti kontrak sosial yang sehingga kini tidak ada apa-apa yang berbentuk rasmi dalam mana-mana sistem yang ada dalam Negara.

Sesuatu yang tidak bersifat sistem dan rasmi adalah dikhuatiri akan merugikan masa depan melayu dalam jangkamasa panjang dalam ‘tanah air’ mereka sendiri.

Muramatsu
Grenoble Cedex, France

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...