Saturday, July 12, 2008

PM Umum Langkah Segera Bantu Tingkatkan Pendidikan Kaum India

12 Julai, 2008 12:32 PM

PM Umum Langkah Segera Bantu Tingkatkan Pendidikan Kaum India

KUALA LUMPUR, 12 Julai (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan beberapa langkah segera bagi meningkatkan tahap pendidikan pelajar kaum India, sama ada di peringkat sekolah atau universiti yang boleh memberikan manfaat jangka panjang kepada kaum ketiga terbesar negara ini.

Beliau berkata kerajaan antaranya telah bersetuju untuk menambah bilangan sekolah Tamil bantuan modal yang banyak terdapat di luar bandar ditukar menjadi sekolah bantuan penuh.

"Kerajaan juga akan menyegerakan proses penggabungan atau konsolidasi sekolah-sekolah Tamil yang muridnya kurang daripada 50 orang," katanya semasa berucap merasmikan Perhimpunan Agung MIC ke-62 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.

Menurutnya kerajaan juga bersetuju supaya pelajar-pelajar di University Asian of Medicine, Science and Technology (AIMST) kelolaan MIC di Kedah boleh memohon biasiswa tempatan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Melalui langkah ini AIMST adalah universiti swasta kelima yang diperakukan sedemikian seepas beberapa universiti lain antaranya Monash University, Swinburne University dan University of Nottingham.

Bernama

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...