Saturday, July 5, 2008

Gara-gara Budaya Segan Bertanya

Oleh Marhaintua - 5 Julai, 2008

Negara sedang berada di ambang tidak tentu hala. Seolah-olah kerajaan pimpinan Paklah sudah hilang arah dan kita masih tertanya-tanya apa akan jadi seterusnya.

Apa yang berlaku sekarang ini adalah kesan kita segan bertanya kerana sikap “segan bertanya” sudah menjadi satu budaya. Orang putih kata ‘no care attitude’. Jelas inilah peninggalan TKT Mahathir yang paling berkesan hasil beliau mencengkam kuasa selama 22 tahun. Kita enggan bertanya kerana beberapa sebab. Antaranya ialah kita ambil sikap tidak perlu peduli sangat dengan apa yang berlaku., ataupun kita disogok dengan ajaran sesat apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah betul. Apa yang dibuat oleh pihak pembangkang ataupun oleh mereka yang menentang kerajaan adalah tidak betul.

Satu ketika dahulu rumah Ibrahim Libya yang berada di tepi jalan ke Baling telah diserang kerana pasukan polis diberitahu itu adalah sarang ajaran sesat dan komunis. Semasa Mahathir mahu Majlis Raja-Raja mengeluarkan arahan agar perkataan agama “Islam” tidak boleh digunakan dalam nama parti politik, dia telah merancang satu gerakan ‘rampasan kuasa’ kononnya yang bergelar Al Maunah. Pasukan Al-Maunah telah berkhemah di dusun durian yang kira-kira lapan ratus meter daripada jalan raya di belakang Sekolah Kebangsaan Jenalik Hulu. Selama dua malam dan tiga hari mereka berkumpul itu tidak ada kesan masak-memasak ataupun bekalan makanan yang mereka bawa. Tidak seorang pun wartawan yang bertanya mana perginya kesan masakan mereka.

Sekarang ini sebahagian besar anggota Al Maunah yang telah di “ISA”kan itu sudah pun dibebaskan. Tetapi mereka ditegah bercakap dengan sesiapa ataupun ditemubual oleh surat khabar. Kenapa?

Kenapa Paklah suka tidur?

Semasa Paklah menjadi Timbalan Perdana Menteri dahulu dia selalu datang ke sesuatu majlis menepati masanya dan jarang sangat dia tertidur sepanjang majlis. Tetapi kenapa sekarang dia sudah berubah? Apa gunanya dia menghadiri sesuatu majlis kalau hanya untuk membuta? Dia membuta di majlis tanah air dan di majlis-majlis besar luar negara. Alangkah mengaibkan perbuatan itu? Kenapa tidak ada orang bertanya apa sudah jadi pada Paklah, Apakah benar dia menjadi begitu kerana ubat yang diambilnya untuk menguatkan tenaga batin? Kalau betul anggapan begitu, bermakna memang ‘power’ tarikan Jeanne Abdullah sehinggakan suaminya sentiasa lemah tenaga bila keluar daripada kamar tidur?

Apakah membuta di tengah-tengah majlis yang memuliakannya itu kesan beliau menimba ilmu memimpin negara daripada bekas Presiden Gus Dur Indonesia?

DNA Anwar Di Punggung Saiful Bukhari?

Salah satu SMS yang hangat terkini ialah kisah polis sudah mengesan DNA Anwar di punggung Saiful Bukhari, si petugas sukarela yang berkhidmat sementara di pejabat PKR. Kononnya dia diliwat pada 23 Jun, 2008 dan tiga hari kemudiannya dia membuat laporan polis menyebut nama Anwar. Soalnya sekarang apa yang sudah jadi pada dia selama tiga hari selepas dikatakan telah diliwat? Dia tidak pernah mandi? Dia tidak ke tandas? Dia tidak melepas? Dia tidak pernah bersolat ker? Kalau dia mandi pun apakah dia tidak gosok punggungnya? Kalau dia melepas pun apakah dia hanya kesat juburnya dengan kertas.

Mengikut kata Dr. Udin di Kulim, apakah DNA itu dicalitkan pada cadar? Saya tidak fikir begitu kerana besar kemungkinan senario tilam bertompok tiga belas akan berulang lagi. Kalau senario itu boleh berlaku di mahkamah terdahulu, mereka fikir ia patut diulang tayang dan menjadi bahan bukti lagi.

Si Saiful ini menetap di sebuah apartment mewah di Damansara kira-kira dua kilometer daripada pejabat PKR. Tetapi rumahnya ialah di Bandar Utama yang dikira hanya tiga kilometer daripada Villa kediamannya. Tetapi kalau dia menggunakan jalan belakang jarak rumah bapanya dengan kondonya itu adalah lebih kurang satu kilometer saja.

Si Saiful ini berusia hanya 23 tahun tetapi kononnya sudah bertunang dengan seorang pembaca berita Bahasa Inggeris milik Bernama. Macam mana dia ada masa meleseh dengan orang yang dituduh meliwatnya? Sudah tentu perbuatan demikian mengambil masa yang terhad untuk beliau bersama tunangnya. Apakah kaya sungguh ibu bapa Saiful sehingga mampu menaja anak menetap di apartment? Sejak bila Saiful duduk di apartment itu? Adakah dia bersendirian di situ?

Najib sanggup berbohong kepada negara kerana Saiful?

Beberapa hari yang lalu, Najib membuat satu kenyataan kepada media bahawa dia kenal Saiful kerana datang meminta biasiswa untuk keluar negara. Tetapi si Saiful itu adalah ‘drop-out’ daripada UNITEN, macam mana dia boleh dapat biasiswa? Kalau mahu biasiswa kenapa tidak pergi memohon ke JPA?

Semalam dalam berita perdana Najib mengaku menerima kunjungan si Saiful ke rumah kediamannya kerana beliau mengadu telah diliwat oleh DSAI.

Penggantungan Jawatan Najib, Musa Hasan dan Ghani Patail

Satu ketika dahulu, Najib Tun Razak telah berucap secara rasminya yang di tidak kenal Altantuya/ Tetapi Altantuya alias ‘Aminah’ pernah kenal Najib. Dan Naib pernah meniduri Si Aminah ini di mana dia kerap merasa kepuasan ‘main belakang” Itulah yang dikatakannya kepada Razak Baginda dan itulah yang dibuat secara “Akuan Berkanun” oleh Subramaniam, seorang penyiasat bebas yang membantu Razak Baginda mengekori Altantuya.

Mengikut Razak, Altantuya mahukan US$500,000 sebagai habuan membantu mereka dalam rundingan kontrak Angkatan Tentera. Kalau kita singkap sejarah prosiding mahkamah Razak Baginda dahulu, komisen dalam kontrak Kementerian Pertahanan itu menjangkau Tiga ratus Juta dollar. Tentu kita hairan kenapa mereka tidak sanggup membayar hanya 500,00 dollar dan biarkan Altantuya terus pulang ke Mongolia dengan selamat?

Kalau diikuti berita angin SMS satu ketika dahulu selepas perbicaraan Altantuya ditangguhkan, ada pihak menyebut betapa ayah si mati telah pun diberikan pampasan ‘wang darah ‘ sejumlah RM70 juta. Ini bersamaan dengan kira-kira USD25 juta.

Saya fikir Karpal Singh yang menjadi peguam di pihak Altantuya amat arif tentang perkara ini.

Dengan pendedahan Akuan Berkanun P Subramaniam, sepatutnya Najib pergi bercuti sehingga kes perbicaraan Altantuya selesai dan mahkamah mengisytiharkan kematian Altantuya tidak ada kena mengena dengannya ataupun isterinya Rosmah.

Pada waktu yang sama Musa Hassan dan Gani Patail harus mengosongkan kerusi mereka untuk dipangku oleh orang lain. Pergilah bercuti ke mana-mana dan biarkan orang lain mengambil tugas sementara sehinggalah tuduhan ke atas mereka didapati tidak benar.

Setiap hari Najib keluarkan kenyataan dia tidak mengenali si mati. Tetapi mengikut akuan bersumpah P Subramaniam, Najib ada beritahu Razak Baginda agar ‘stay cool’ kerana Musa Hasan dan Gani Patail akan uruskan segalanya menjadi beres.

Yang terkini kisah ini, Subramaniam sudahpun menarik balik Akuan Berkanun beliau, Apakah sebabnya. Adakah sesiapa yang memberikan imbuhan kepadanya ataupun roh si mati datang dalam mimpinya untuk meminta beliau menarik balik akuan bersumpah itu? Ataupun apakah Subramaniam mengalah kerana takut kalau-kalau dia ataupun ada ahli keluarganya yang akan diletupkan dengan C4?

Akan tetapi pada jam 12.45 pagi ini saya menerima satu SMS daripada sumber yang boleh dipercayai mengatakan: ”Penarikan balik kenyataan sumpah oleh penyiasat sendirian kerana diugut dan ia kukuhkan bahawa yang ditarik balik ialah bahagian yang Najib tidak boleh jawab.”

Raja Petra Kamarudin pun ada membuat Akuan Berkanun di mana dia menyebut Rosmah Mansur ada di tempat kejadian si mangsa diletupkan. Raja Petra akan dedahkan segala butiran maklumat dalam mahkamah sahaja. Mujur tidak ada sesiapa yang menawarkan jutaan ringgit untuk beliau menarik balik Akuan Berkanun itu.

Anwar akan di ISA kan lagi?

Waktu tengah malam ketika menulis siri episod ini saya menerima satu SMS “apakah kemungkinan DSAI dan sembilan orang pemimpin lain akan ditangkap gara-gara hasutan Ezam?” Si pengirim maklumat mempunyai seorang ‘hubby’ yang rapat dengan ‘Abang Rosli’. Saya telah minta beliau (pengirim SMS itu) menunggu jawapan saya dalam artikel bahagian satu ini:

1. Beberapa hari yang lalu ada berita di TV mengenai satu “Exercise BERSATU AMAN” antara pihak Polis dan Tentera, Operasi ini bermula di Lembah Kelang dahulu dan akan merebak di seluruh negara tidak lama lagi.

2. Ulit Mayang ada membuat komentar perkara ini dalam artikel beliau berjudul “Adakah Exercise Bersatu.....” dengan beberapa persoalan apakah ini usaha ugutan ataupun menakut-nakutkan rakyat ataupun satu tekanan kepada rakyat?

3. Saya fikir exercise ini adalah satu helah kerajaan BN pimpinan UMNO dan Paklah mahu mencetuskan satu keadaan yang tidak stabil supaya dapat mereka tubuhkan keadaan darurat di negara ini sehingga mampu menubuhkan kerajaan ala-MAGERAN seperti yang pernah terjadi satu ketika dahulu selepas 13 Mei, 1969. Dengan MAGERAN kerajaan BN mampu melumpuhkan Parti PPP di Perak sehinggakan parti itu tidak bermaya lagi, sehingga ke hari ini. Parti Gerakan dan Buruh yang bertanggungjawab dengan sambutan kemenangan di merata Kuala Lumpur selepas menang besar pilihan raya pada 10 dan 11 Mei 1969, pun masuk menganggotai NF (National Front). Begitu juga dengan PAS di bawah pimpinan Dato Asri.

Bersambung Bahagian Dua:

Kenapa Shahrir Samad harus berundur.

- marhaintua - 05.07.2008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...