Monday, July 7, 2008

Perhimpunan 1 Juta Rakyat (Satu Analisis Awal)

Petikan: Laman Marhaen

Oleh Pajarao


6 Julai 2008 Perhimpunan 1 Juta Rakyat telah dilansungkan di Stadium MBPJ Kelana Jaya. Ia telah berjaya menarik ribuan pengunjung yang datang dan pergi ke Stadium MBPJ, tetapi apakah ianya benar-benar berjaya? Bagi pendapat saya banyak perkara yang perlu diperbaiki dan perlu di kaji semula memandangkan ada beberapa kekurangan yang masih lagi boleh diperbaiki.

Pertama, hari berlansungnya program tersebut adalah hari ahad yang mana ia menjadi hari cuti umum bagi Kuala Lumpur, Selangor dan kebanyakan negeri di Semenanjung Malaysia. Adakah pihak penganjur lupa untuk mengambil kira bahawa ianya adalah hari bekerja untuk beberapa negeri di Semenanjung Malaysia iaitu Kedah, Kelantan dan Terengganu. Ketiga-tiga negeri ini adalah kubu kuat Pakatan Rakyat yang mana 2 Negeri iaitu Kedah dan Kelantan berada dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat. Kehadiran penyokong Pakatan Rakyat dari negeri-negeri berkenaan adalh berkurangan jika dibandingkan dengan kehadiran sewaktu Perhimpunan Bersih tempohari. Jadi kehadiran untuk program ini akan lebih baik kalau ia diadakan pada hari Sabtu iaitu hari yang sama diadakan Perhimpunan Bersih.

Kedua, lokasi perhimpunan ini diadakan. Pihak Polis minta perhimpunan ini diadakan di dalam Stadium. Mengapa? Apabila perhimpunan ini diadakan di dalam Stadium ia kurang efektif dari segi pandangan umum. Apabila diadakan di dalam Stadium ia tidak dapat menyampaikan mesej kepada orang ramai dan mendatangkan kegerunan pihak pemerintah. Ia tidak dapat dilihat olh orang ramai yang tidak menyertai perhimpunan. Pemandangan protes atau perhimpunan hanya dapat dilihat di dalam Stadium itu sahaja. dan sebenarnya apabila sesuatu protes dijalankan ia ingi menyampaikan mesej kepada orang ramai dan mendatangkan kegerunan pihak pemerintah apabila jumlah yang ramai menghadiri protes tersebut. Ini dapat dilihat dari tindak tanduk pemerintah yang tidak takut kepada protes ini, dengan cara mereka tidak menghantar anggota mereka ke lokasi dan tiadanya sekatan jalanraya untuk laluan ke lokasi perhimpunan.

Ketiga, masa yang terlalu panjang untuk program ini dan program ini boleh dinamakan Karnival jika pihak penganjur bersetuju. ramai yang telah datang pagi dan sebelah awal petang tidak lagi datang untuk waktu malam. ini menyebabkan kita tidak dapat benar-benar menghimpunkan ramai peserta atau pengunjung dalam satu-satu masa.

Seterusnya yang mencacatkan program ini adalah aksi kumpulan underground yang dijemput untuk memberi persembahan. Pihak penganjur dengan hati terbuka untuk membenarkan kumpulan ini melakukan persembahan dengan anggapan mereka ini adalah sebahagian dari masyarakat dan mereka mesti di beri peluang untuk mempersembahkan bakat mereka. Mereaka ini saya dimaklumkan telah diberi garispanduan untuk melakukan persembahan. malangnya mereka ingkar, selepas ini kumpulan terbabit mestilah di halang dari melakukan persembahan mereka dalam mana-mana program anjura Pakatan Rakyat selepas ini.

Program ini boleh dikatakan berjaya jika diambil kira tekanan dari media Pemerintah Bacul Nasional (BN). Harap perkara diatas mendapat perhatian dari Pakatan Rakyat apabila hendak mengadakan program di masa hadapan.

- Pajarao

07.07.2008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...